sailing the med - Reisverslag uit Siteía, Griekenland van dries coppejans - WaarBenJij.nu sailing the med - Reisverslag uit Siteía, Griekenland van dries coppejans - WaarBenJij.nu

sailing the med

Door: dries

Blijf op de hoogte en volg dries

07 Mei 2010 | Griekenland, Siteía

siteia egypte, of neen wacht ik ben eindelijk weg uit egypte
siteia griekenland, na meer dan 5 maanden in het zonnige warme en aangename egypte heb ik de vakantiebestemming ingeruild voor een nieuwe zonnige warme aangename vakantiebestemming, kreta, we pompen wat belgische euros in de plaatselijke economie, naart schijnt kunnen ze dat gebruiken,
feit is ik kan dat ook gebruiken...

maar dat is volledig naast de kwestie we zijn officieel nog in egypte, illegaal in de europese unie, we kregen geen exitstamp in ons paspoort voor egypte, dus ik zal egypte nooit verlaten, en in deze kleine marina is geen officiele instantie, dus we zijn officieel nog niet in griekenland, wachten tot we in herakleinon zijn dan maar,
btw sorry veerle ik vrees dat ik hier niet zal kunnen wachten tot je hier arriveerd, ik ga met de boot mee en die gaat nog wat verder, de kwetsie van wanneer en waar en hoe dat is een vraag die ik echter niet kan beantwoorden aangezien ik er geen flauw idee van heb, de kapitein is onderweg naar spanje waar hij 5 jaar geleden is vertrokken op zijn omvaart, dus die richting uit ergens

het had vele voeten in de aarde, maar we zijn er geraakt, ik kwam aan boord van de pantafive in hurgada, en geen 24 uur later kozen we het ruime sop, naart schijnt een van de moeilijkste zeil passages ter wereld, het noordelijke deel van de rode zee,
ik heb er weinig van gemerkt, de kapitein had het weer bekeken en gewacht op een venster in de wind die knal tegenrichting kwam,
gevolg , weinig wind en weerstand en motoren maar, meer dan 2 dagen aan een stuk, tot in het suezkanaal, daar wachtten we dan geduldig 11 dagen op nog een nieuw crewlid die overgevlogen kwam uit het verenigd koninkrijk,
en daarna kozen we het nog ruimere sop van de middellandse zee, bestemming afhankelijk van de wind, maar europa desalnietemin, cyprus of kreta, het werd kreta, waar ik nu lekker in het zonnetje zit te genieten van een frisse hellenistische pint, gisterenavond vierden we de aankomst met enkele pinten en een karaf griekse wijn, die best wel aangenaam was, fris en jong gelijk de vele knappe griekse schonen die hier rondhangen,
mss is mijn oordeel wat beinvloed door de wijn en omdat het voor eeerst in lange tijd geen hoofddoek of burka meiskes zijn, maar aangenamer voor het oog , dat is wel zeker, de wijn kwam echter hard aan ik was reeds op van middernacht, (ik had de eerste wacht, tot 4u)
en ik sliep dan ook als een baby ( die uitdrukking lijkt me echter nogal raar, als een roos mss )

ik heb eigenlijk weinig te melden, blij dat ik weg ben uit egypte en trug in europa, alhoewel de prijzen er getuige van zijn dat het hier een stukske kostelijker zal zijn, mijn eerste euros afgehaald van de bank in zeer lange tijd, de boot is aan herstelling toe, dus wss zullen we nog wat tijd doorbrengen in herakleion, en hopelijk ook wat tijd maken om iets van kreta te zien, maar dat word afwachten, ik deed alvast mijn best hier door gisterenmiddag direkt naar het lokale fort te wandelen en over den draad te kruipen om het te bezoeken, maar meer zal welkom zijn, hopelijk kan ik wat vinden dat me intresseerd, maar we zullen zien,
verder van de rest vind ik zeilen wel cool, erg relaxend on te weten dat je helemaal niets kan doen, dan wachten tot je arriveerd, en boekenlezen en dolfijnspotten, en van zonsop- en ondergang genieten, en 4uur lang op wacht zitten zingen dat je de zon hebt zien zakken in de zee om toch maar niet in slaap te vallen, of de zak zien zonnen, of....,
dat blijkt de grootste moeilijkheid, wakker blijven tijdens de nacht, enkele koffies helpen, maar als je in slaap sukkeld dan kan je de choko zijn op 20 minuten tijd kan een schip blijkbaar van over de horizon verschijnen en u overhoop varen, wakker blijven is de boodschap, als er een nachtelijk dolfijn spectakel is dan is dat zo moeilijk niet, maar dat gebeurd zelden, en duurt geen 4 uur,
de laatste nachten heb ik me echter lang kunnen bezig houden met de maansopgang, heeft iemand van jullie ooit de maan zien opkomen,gelijk de zon doet?
ik betwijfel het ten zeerste, want geen mens wil die moeite doen, een zonsopgang zie je komen he, maar een maansopgang niet, dus zit je eigelijk gewoon erg lang naar de zwarte horizon te staren, tot de maan langzaam verschijnt, maar als je niet precies weet hoe laat die maan juist opkomt en slechts een vage richting hebt dan is het een hele opgave, fascinerend en raar genoeg (op de frustratie na) een erg leuk en aangenaam tijdsverdrijf, dat je goed wakker houd

ik zal het hierbij laten,
vele groeten vanuit het zalige kreta

dries


EDIT :

ik kreeg hier de vraag of ik echt niet weet waar ik heen ga, of het echt van de wind afhangt? of of ik het gewoon niet wil zeggen?

ja en neen, zoals ik reeds vermeldde is de boot onderweg naar spanje, dus daar heb je een goeie richting, en verder van de rest, we vertroken uit egypte met als doel kreta, maar de kaiptein zei dat de wind kon veranderen en we ev zouden moeten terugvallen op cyprus,
de wind was er echter helemaal niet, dus motorden we het grootste deel van de tijd recht naar kreta,
na siteia was heraklion een logische stop omdat het slechts 50 zeemijl verwijderd was, en we stukken voor de motor nodig hadden, en in griekenland moesten ingecheckt worden
daarna vertrokken we richting korintekanaal om dwars door griekenland te varen in die rustige baai, maar de wind zat niet goed en dat plan werd onmiddelijk na het ruime sop gekozen te hebben veranderd voor rond de peloponesos te varen naar zakinthos, waar we nu aanwezig zijn voor enkele dagen, vandaag goede wind, maar morgen storm dus blijven we binnen, daarna wachten op goede wind om ons naar italie te blazen, maar als die wind uitblijft en noordwest blijft dan gaan we oftewel zuidwaards naar malta en dan weer noordwaards oftewel noordwaards naar korfu of albanie en dan weer zuidwaards lands de onderkant van de laars,
nu dat was het langere antwoord, en dan zijn er nog vele nuances die ik niet vermeldde,

dus op de vraag weet ik echt niet heen ga is het antwoord, "dat hangt van de wind af", een stukje makkelijker, en even duidelijk als je weet dat de boot richting spanje gaat,

om op de reactie gebruik uw verstand even te reageren, ik weet niet goed waar ik mijn verstand niet gebruikte,
maar als ik moet gokken dan komt die reactie waarschijnlijk op de vermelding dat maandag een lastige dag was,
ik wil daar even bij aanmerken dat ik ten volle werd gestraft voor die opmerking door hogere krachten,
toen ik weer aankwam op de boot was mijn eerste taak mijn zwembroek (die ik niet heb) aantrekken enkele flippers en een duikbril en snorkel
spring in het havenwater naast een stinkende drijvende dode moray-eel en bekijk de propeller, hou uw adem in, duik 2 meter met schuurpapier in de hand en maak de propellerschacht proper, en 30 seconden later weer om lucht, 2 ademhalingen, en weer gaan schoonmaken, dat duurde zo een half uurtje in het koude en vuile havenwater van heraklion voor de kapitein aanvaardde dat het zo niet ging lukken, (het schuurpapier desintegreerde veel sneller in het zeewater dan de halfvolgroeide mosselschelpen) en koud en buiten adem is het zoiezo geen makkelijke job,
ik was nog niet helmaal terug aan boord of de wc begaf het , en de volgende 3 uur bracht ik door in de stront, letterlijk, en dt terwijl we weer zee kozen en dus aangename op en neer en heen en weer bewegingen,...
ik weet intussen hoe een marinewc in elkaar zit ik denk dat ik hem ongeveel helemaal stuk voor stuk uit elkaar heb gevezen, sommige stukken meer dan eens, om tot de conclusie te komen dat er helemaal niets mis was met de wc, (hoewel hij dienst weigerde) na 3 uur gaf de kapitein eindelijk toe dat hij het ook niet meer wist en ik mocht het opgeven,

daarna greep ik mijzelf een welverdiende pint, na een eerste slok die erg slecht smaakte besloot ik dan toch eerst mijn handen te wassen, de simpele dingen die je soms vergeet, daarna smaakte hij een stuk beter, en dan eten en rechstreeks het bed in want ik had wederom de nachtwacht van 12 tot 4
en hoewel ze lastig zijn om wakker te blijven,
die uren zijn zalig,
4 uur lang niets te doen dan kofie maken, en alle 2 minuten eens rondkijken of we geen boten gaan rammen of andere boten ons niet gaan rammen, sterrenkijken, maanopgang observeren, gedachten helemaal voor jezelf, geen geluid dan de fosfor-verlichtte golven door de boot gecreerd, en de wind in de zeilen

sorry to be continued

ja terug, al weet ik niet voor hoelang, we hebben internet op de boot hier in zakinthos, best wel tof, maar dan word je soms afgeleid he,

zoals ik dus zei zalige uren,
had ik het geweten ik had me een boek van de sterren aangeschaft, man wat zou ik al veel sterren kennen, mss kan ik dat alsnog doen, maar vind maar eens een engels sterrenboek in griekenland

Eergisteren dan nog een moment van grote paniek voor mezelf, hoewel de kapitein erg rustig bleef. Ik zat op uitkijk, en was eigenlijk net een klein beetje aan het indommelen in de warme zon. De nachtelijk verloren slaap wat inhalend. Toen de kapitein rustig zijn hoofd buitenstak, me aankeek meteen halve glimlach op zijn gezicht. En hij sprak de fameuze woorden, "dries, i think were sinking".
Ik dacht dat het een moptje was maar volgde onmiddelijk het verdwijnende hoofd naar binnen. Ik zag dat een van de vloerborden verwijderd was, de namaakparketplank nonchalant opzij geworpen, en de ingewanden van het schip in het oog springend,
het onderliggende houtwerk zichtbaar boven de helft van een vuilwitte dieseltank met toegeschroefde dekselplaat.
wat grijze eletriciteitskabels en dozen, een blauwe en langere doorzichtige darm,
enkele pullekes olie en wd-40 die niet langer aan de normale zwaartekracht te leken onderworpen en
iets wat op een pomp leek nauwelijks zichtbaar in het obschure licht onder de refractie van de wateroppervlak.
de hele boot ondergelopen tot net onder de vloerplanken,...
Terwijl het besef langzaam doordrong keek ik de kapitein aan met een blik van `wat nu?´ in mijn ogen.
Zijn volgende woorden, "yeah we got a leak somewhere, do'nt worry we'll find it". Hij keek op toen hij besefte dat ik niet echt reageerde. Mijn gedachten dichter bij de reddingssloep uitlaten dan een lek zoeken die reeds de halve boot onder water zette. Hij lachtte, "it's not seawater, we got a leak in the freshwaterplumbing somewhere".
tegen dat de verswatertank helemaal leeg was was het lek gevonden, een kleine scheur in de wateraankoppeling van de boiler.
waterpompen in actie, lek maken en desalinator activeren.
paniek overbodig...
en weer verder zeilen

het verbaasd me verder nog hoe het zeilen eraan toegaat, erg intensief eigenlijk, voor 5 minuten, en dan lange tijd niets, alleja, als je wil kun je de zeilen constant aanpassen aan veranderende wind, oftewel kun je gelijk onze gemakkelijke kapitein zeggen, achja , voor die halve knoop per uur, daar komt het toch niet op aan zeker, en dan heb je de engelsman (julian), die hier is als vakantie, sorry was, hij vertok gisterenmorgen naar de luchthaven hier, en we hebben hem niet terug gezien, dus wss is hij reeds trug in engeland, maar zoals ik dus zei,
hij doet het voor die halve knoop snelheid, fascinerend verschil in aanpak, maar aangezien ik er der niks van ken, volg ik enkel orders, en blijf ik verder van alles af,

het was enkele dagen hgeleden dat ik er ergens bij stilstond toen we met zijn driesn een internetcafe binnenstekten, en naast elkaar elk ons ding deden, wat moeten de kijkers denken van de combinatie? een 27 jarige ongeschoren langharige, een pietje precies van 50, en een whatever mentaliteit van de 60 jarige kapitein, erg rare combinatie, op alle vlakken , maar interssant desalniettemin,

ik denk dat julian half gefrustreeerd was toen hij vertrok, ik versloeg hem namelijk in zijn denkspelletje en niet erg gematigd, afkuisen was een beter woord, hij liet subtiel het spel achter, ik vrees dat hij nu weigerd het ooit nog te spelen, des te beter, ik zal het met veel plezier meetjolen.

over tjolen gesproken,
zakynthos is de max, en kwam rechstreeks op mijn lijst van plaatsten waar ik onmiddelijk naar terug zou keren, de lijst die ik jullie al dan niet reeds meegaf,
met op nummer 1 bulgarije,
en op nummer 2 nu zakynthos,
en een plaats gezakt, goed voor brons, al dan niet onterecht syria, en daarmee is slovakije van het podium verstoten,

maar dat heeft weinig met tjolen te maken,
ik hervat,
over tjolen gesprokan, ik besliste hier gisteren, met de wetenschap dat we hier even zijn, mijn best te doen om het eiland wat te verkennen,
ik kwam savonds verslagen terug,
ik overschatte mezelf en onderschatte het eiland,
liften werkt slecht, ik had 4 chaffeurs die me meenamen, maar niet overdreven, slechts 500 meter elk, of zoeits, dus ik wandelde verder, met mijn eerder slecht ingewandelde combats en na een kleine 20 km zonder grote rugzak was ik pompaf, mijn conditie is niet meer wat het geweest is blijkbaar, ik was pompaf en slechts in een vierde van mijn doel, alle intressants lag in de rest van de afstand, ik nam de laatste bus terug naar de haven,
en besloot een rustdag in te lassen, morgen probeer ik opnieuw, we zullen zien, maar wat ik van het eiland zag was mega, voor elk wat wils, zon zee strand bergen bossen wildlife(marine en land), wat je maar kan denken, het is hier wel ergens, zaligheid, alleja, geen sneeuw, en heuvels eigenlijk, niet bergen maar impossant genoeg als je van zeelevel vertrekt, ik zal het bij deze hier nogmaals bij laten, en we zien wel waar we uitkomen, of als we hier nog even blijven, ik zou daarmee kunnen leven, ik vind het zalig

vele groeten van zante island

dries

EDIT : enkele nieuwe fotos op pixum, just goed voor een idee van het zeilen

  • 07 Mei 2010 - 18:52

    Moeke Mie:

    waarschijnlijk is die maansopgang niet zo koud als de zonsopgang op de Mozesberg, en op welk uur van de dag of van de nacht gaat de maan op

  • 08 Mei 2010 - 12:14

    Veerle:

    Never say never é..
    Als je dan toch even vast zit op Kreta, we arriveren op 28 mei :-).
    Maar das natuurlijk nog een paar weken dus je boot zal hoogstwaarschijnlijk z'n koers verder zetten é... Nuja, we komen elkaar wel nog es tegen!

    Hoe zit het daar met het weer in Kreta? Beetje goed? Laat weten als er interessante plaatsjes zijn die we zeker moeten doen é.. Kheb Kreta wel al gedaan maar das op een andere manier dan dat jij Kreta ff ontdekt denk ik :D

    Allé geniet nog en tot de volgende!

    Groetjes
    Veerle

  • 10 Mei 2010 - 12:34

    Dries:

    die maansopgang is elke dag anders, een uur of zo later telkens, en toch verbazingwekkend fris midden in de nacht te midden de zee, je voelt aan de temperatuur snachts of je dichter bij land bent, oftewel was dat mijnen indruk,

    nuja kreta voor zover we in 2 plaatsen stopten, is best wel gezellig, in heraklion leuke uitgangsbuurten, en siteia was mega gezellig en chill,

    ik moet toch even vermelden dat we nog steeds niet officieel in europa zijn, de havenpolitie schuift de verantwoordelijkheid af van de een op de andere, en zo zullen we hier strakjes vertrekken, nog steeds zonder registratie, dus sorry veerle, ik vrees dat dit het was voor kreta

    ook maar even vermelden, dat ik deze morgen mezelf betrapte op de wss meest foute uitdrukking ooit, in een gesprek tussen de kapitein en zijn rechterhand viel de vermelding dat het vandaag maandag was,

    totaal ongevraagd, smeet ik daar dan even mijn mening tussen terwijl ik horizontaal in de zon lag te genieten, nog ontwakend na te hebben uitgeslapen, en gedachten afdwalend terwijl ik een goed boek aan het lezen was, en me een koffie werd aangereikt vanuit de cabine als afsluiter van het mega ontbijt die me op gelijkaardige wijze was aangerijkt,
    ik zei, nadenkend en serieus,

    ahzo,
    maandag,
    dat verklaard waarom vandaag zo lastig is, maandag is altijd net iets lastiger dan gemiddeld,

    ik kreeg 2 rare blikken toegeworpen en het besef van wat ik hier impliceerde drong slechts langzaam door, ik meende het...

    mss is mijn leven hier net iets te makkelijk geworden, ik kijk reeds uit naar de volgende uitdaging

    vele groeten en tot in den draai

  • 10 Mei 2010 - 18:51

    Katelijne:

    jips

    ja maandagen! Voor mij leek het ook wel iets lastiger! 'k hoop vroeg in mijn bed te kruipen... maar k heb natuurlijk nog wel enkele dingen te doen,... T was dit weekend moederkesdag en t waren een paar dingen voor t werk te doen, t was nogal druk en natuurlijk ook, laat gaan slapen en er vroeg weer uit...
    oud worden é!

    een dikke zoen van ons allemaal!
    BJorn is de nacht op...
    Marte zingt nog altijd van Melchior en Balthazar!
    Stan klopt graag op van alles en loopt de laatste tijd rond met een rol dat hij gebruikt als degen, hij slaat ons dan tot ridder en zo...! We vermelden dan ook wel eens naar jou!
    Anna zegt volmondig ja en nee, daarnaast tiert ze het uit en zo weten we wat ze wilt of niet...

    de maandagen hier zijn zeker anders dan jou maandagen! Maar welke maandagen heb je het liefste?
    groeten en knuffels
    katelijne

  • 10 Mei 2010 - 18:58

    Vake Koen:

    gebruik uw verstand

  • 14 Mei 2010 - 09:12

    Kristof:

    hoho, nieuwe avonturen! zalig, geniet ervan en welkom in europa (al ben je hier nog illegaal)!

  • 14 Mei 2010 - 19:03

    Weetjenog???:

    t is gewoon...
    VOORZICHTJES EN VERSTANDIG é!
    De wijze woorden van je vake!
    groetjes

  • 14 Mei 2010 - 19:34

    Moeke Mie:

    we hebben vlug op de atlas gekeken, en ontdekken ook al die kleine griekse eilandjes

  • 16 Mei 2010 - 16:39

    Katelijne:

    jips

    machtige foto's, k vind het super! Geniet ervan! Doe zo verder...
    groetjes en knuffels

  • 16 Mei 2010 - 17:50

    Moeke Mie:

    Elke foto kan een postkaart zijn, mooi,heel mooi.
    Ik heb oma gebeld en ze komt direct met de fiets naar hier, om ook te kunnen kijken

  • 16 Mei 2010 - 18:49

    Oma:

    mooie foto 's Dries.. Ik ben blij om regelmatig iets te horen of iets te zien van jou.
    Mijn gedachten zijn dikwijls bij jou. Alsje nog in Spanje wil geraken met dat zeilbootje zal je nog lang tjolen... Groetjes
    Oma

  • 18 Mei 2010 - 17:55

    Inge:

    maansopgang is inderdaad mooi en indrukwekkend

  • 20 Mei 2010 - 11:05

    Dries:

    ik heb een nieuw raadseltje gevonden,
    wim bijvoorbeeld zal er zich even mee kunnen bezighouden, ideaal voor nen quest,
    dus ksadegraal stel me niet teleur,

    als iemand het antwoord vind, dan krijgt hij van mij een fles griekse wijn (verfrissend en lekker, maar in ecololgische plastieken fles) ter plaatse hier af te halen of iets verderop in de volgende halte hoogstwaarschijnlijk sicily.

    de vraag: als brugge het oranje-gele oog van de draak is, wat is dan jeruzalem?

    antwoorden zijn welkom tot de fles griekse wijn leeg is,
    met als schiftingsvraag, hoe kwam je er in godsnaam bij?

    genoeg denkwerk?

    dan kan ik jullie nog wat nutteloze vertellementen meegeven,

    mijn missie verken zakinthos is geslaagd in poging 3, poging 2 is nooit uit de startblokken geschoten, maar poging 3 een dag later erg impulsief met de wetenschap dat het nu of nooit was, maar ik vertrok pas laat in de namiddag dus pakte ik mijn kleine rugzak, compleet gevuld met tent en slaapzak, zelfs geen plaas over voor mijn drinkfles, regenjas en matje die ik dan maar langs de buitenkant bevestigde,
    de dag zelf was wat oevrtrokken en duseen stukje beter qua temperatuur om te tjaffelen,
    tegen zonsonderdag was ik helemaal aan de andere kant van het eiland, en zette mijn tentje voor het eerst in lange tijd op in de middle of nowhere, terwijl ik dat in de snel vallende duisternis weer uitzocht hoe dat ook alweer moest was ik erg gecocentreerd en zg dus niet hoe twee honden uit de duisternis kwamen en opeens een kabaal van jewelste maakten vlak achter me, het verschot van mijn leven (weeral) maar het bleken vriendelijke honden met halsband, en hielden het bekijken van mijn acties dan ook al snel voor bekeken, ik hoopte dat ze nog terug gingen komen maar die hoop bleek ijdel,
    daarna keek ik enkele uurtjes sterren en vooral venus, en kroop voor het eerst in vele maanden eens in mijn tentje,ik was enthousiast over de teugkeer naar de roots, mijn eerste nacht op het droge sinds een maand, ik sliep nooit slechter, de ondergrond was niet vlak met stenen allom mijn matje is lek en dat was ik vergeten, en mijn tent is niet zo waterdicht als hij ooit geweest is, terwijl de huilende wind dan ook het zeil deed flapperen met veel lawaai deed ik dus geen oog dicht, zeker niet toen nachtdieren om mijn tent beginnen te kruipen en mijn lichaamswarmte zochten, sla in het rond in het duister en raak enkel tentzeil, terwijl rondom je meerdere dieren wegprinten, om even later terug te keren,

    ik was dan ook in goed humeur toen ik smorgens weer aanzette, maar het wndelen ging vlot en het liften nog beter, ik werd door mijn laatse lift afgezet waar ik 5 uur eerder op wandeling was vertrokken, dat was niet de bedoeling, ze maakten het goed door me enige tijd later weer mee te nemen om me af te zetten in de haven, blij dat ik geen tweede nacht in de tent moest doorbengen, en een geluk, die nacht was een halve regenstorm, ik was blij met mijn "bed" als je de kribbe zo kan noemen, maar zo blijven mijn dgane hier dus zeer zeker intressant,

    meer nieuws vanuit mijn volgende locatie

  • 20 Mei 2010 - 22:14

    Katelijne En Co:

    jips

    ik ga voor: de grote teen van de draak!!!
    Hoe kom je er in godsnaam bij? Jij weet toch ook hoe die draak eruit ziet!
    Voor een glaasje wijn samen met mijn broer alles é!
    groetjes

  • 22 Mei 2010 - 08:38

    Secretaresse:

    of de ballen?

  • 22 Mei 2010 - 08:43

    MOEKE MIE:

    Mogen wij vragen stellen?
    Zit die draad op haar gat of staat ze op haar poten?
    Anders ben ik ervan overtugd dat het de staart is.
    En voor de schiftingsvraag; hoe leeg was je fles griekse wijn op het moment van bedenken? Dan denk ik dat je de reiskaart aan het bekijken was en beestjes zag.

  • 26 Mei 2010 - 20:48

    T Is Stil ...:

    aan de overkant!

  • 28 Mei 2010 - 07:46

    Frank Debbaut:

    Dag Dries,
    Gisteravond met je ma en pa gepraat, eigenlijk zijn ze zeer enthousiast en ook wel fier op jou en wat je meemaakt. Mij doet jouw verslag ook terugdenken aan mijn reis naar Kreta, Sicilië, Jordanië en Cyprus, weeral veel te lang geleden.
    Geniet met volle teugen van wat je meemaakt, van waar je bent en van de mensen die je ontmoet.
    Nog veel "leutige" dagen.
    Frank

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Griekenland, Siteía

queeste

Recente Reisverslagen:

16 Oktober 2010

dovidenia dolina konja

05 Oktober 2010

het laatste hoofdstuk?

09 September 2010

All Saad

15 Juli 2010

dolina konja

13 Juni 2010

kroatie, schoon, maar ze weten het blijkbaar
dries

Actief sinds 12 Juli 2009
Verslag gelezen: 1485
Totaal aantal bezoekers 144138

Voorgaande reizen:

12 September 2014 - 12 September 2014

queeste the sequel

15 Juli 2009 - 30 November -0001

queeste

Landen bezocht: