sultanamed istanbul byzantum en constantnopols - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van dries coppejans - WaarBenJij.nu sultanamed istanbul byzantum en constantnopols - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van dries coppejans - WaarBenJij.nu

sultanamed istanbul byzantum en constantnopols

Door: dries

Blijf op de hoogte en volg dries

03 Oktober 2009 | Turkije, Istanbul

wat een ttel he
constantnopel maar dt zal reeds de derde nacht zjn
k had nog geen tjd om het door te geven tot nu
maar nu we zover zjn heb k net veel meer te melden.
k ben helemaal geen stadsmens geloof me vrj. maar stanbul s ook helemaal geen stad. stanbul een stad noemen s zoets als brussel met plateule vergeljken
maw veel te groot. er wonen als k het goed verstaan heb 17mljoen mensen n stanbul
helemaal net mjn dng dus maar wel en terecht genoemd als kruspunt der culturen met een ggantsch arsenaal hstorek
k vertrek morgenochtend ut stanbul per boot anders moet k meer dan een dag wandelen en ben k nog n stanbul
maar hoewel k vertrek heb k stanbul nog helemaal net compleet gezen maar dat geld egenljk voor alle grote steden de k tot nog toe aandeed k zag de bass het belangrjkste voor mj op dt momentmaar allees zen zou jaren duren
het s mjn 2de nacht n sultanahmed het hstorsche centrum de nacht ervoor verbleef k n taksm nameljk de eerste hostel de k vond n het centrum n de utgangsbuurt van stanbul en erg cemntraal glegen maar bljkbaar nog meer dan een uur te voet van sultanahmed gelegen.
k herhaal stanbul s ggantsch.
nuja
om even terug te keren op mjn verhaal k vertrok enkele dagen geleden ut burgas waar k mjn laatste reacte achterlet op nternetk zou te voet naar sozopol gaan de dag maar omstandgheden dwongen me te lften of een ommetoer van 15 km te doen de keuze s dan snel gemaakt
k arrveerde daar dan ook om 12ur reeds en aangezen het net erg groot s had k het dan ook al snel gezen
k besloot als mddagmaal een pzza te eten de erutzag als een margarta maar volgens het menu met look en rode paprka hj had een grekse naam dus dat was genoeg om me te overtugen
het bleek te gaan om een pzza met RHCP rooe pepers dus en een grote overmaat aan look
kennen julle de afleverng van de smsons waar homer chls gaat eten en daarna volledg van de kaart s alsof hj stomdronken was?
wel k heb ontdekt dat dat werkeljkhed kan w orden al was het dan mss n mndere mate. maar k kon na het bnnespelen van de veel te warme pzza( na een uur was hj nog te warm) me net meer goed concentreren k kon geen g rote nspannngen leveren en k kon net ter plaatse bljven rechtstaan zonder zwabberen en mjn smaakpapllen om zeep
tegen dat k dat goed en wel besefte stond k wel weer reeds te lften. en ge moogt eens raden hoeveel mensen er dronken utzende lfters meepakken. dd geen mens
nuja na een uur of 2 was k wel weer wat bekomen en besloot k te voet al lftend verder te trekken na een klometer moest k drngend gaan ztten en bekomen op de maner strompelde k wat veder terwjl alle 5 mnuten mjn keel weer n brand stond van de oprpsende pzza
nuja 2 km verder van een cafe langs de baan bj een campng en k besloot daar even te bekoemn voor k verder lftte en nden k geen lft vond kon k altjd op campng gaan. deaal toch
alleen bleek na lange tjd mjn frank te vallen dat de campng helemaal net open was. en aan het onkrud en de vervallenhed te zen was hj dat bljkbaar al jaren net meer geweest
dat was voor mj het teken dat k er echt wel heel erg aan toe was maar dat k het besefte betekende ook dat de symptomen aan het afnemen waren
dus k nam mjn rugzak weer en verder te voet dan maar
enge klometers verder had k het beste zcht oot op het overrjden van een fazant zowat 30m voor mjn neus n tegenrchtng hlarsch om zen met heel veel veertjes en k versta nog steeds net dat de fazant 1 zo ver omhoog gekatapulteerd werd en 2 nog genoeg leefde om van de baan te krupen 3 dat de gasten met hun camonette terugkeerden om het beest meete nemen en 4 voor het oprapen stapten vjf mannen ut twee rchtng halfdode fazant de ze de nek omvrongen en 3 rchng weland waar ze eerst 2 mnuten stonden te kjken en daarna met 1 welgemkte steen een tweede fazant van op 15meter afstand neergekegelden en zo naar hus gngen met 2 fazanten voor het avondmaal
had k dt gebeuren kunnen flmen dat had k het gedaan maar het gebeurde allemaal erg snel en tegen dat k besefte dat k toch ten mnste een foto had kunnen nemen was de camonette al ut het zcht verdwenen maar onder de ndruk was k wel en op demaner endgde k mjn dag n een schoon ekenbos langs de grote baan bj poblabla op 15km van tsarevo
sanderendaags lfte k vlot naar carevo en daarna vond k geen lft wegens een geb rek aan autos k denk dat er gemddeld gezen ongeveer elk half uur een auto n mjn rchtng reed (en n de andere rchtng 10 keer zoveel cureus want k dacht altjd what goes up must come down)
na enge uren en vele km verder kreeg k een lft op een oude sovet legertruck de me reeds 3 keer voorbj was gereden en wss medeljden had
mjn 1ste openluchtlft. alleja net openlucht want k zat reeds k een cabro maar wel laadbaklft
aan een gezapg tempo reed deze me door een zalge beboste streek rchtng malko tarnovo waar k de turkse grens wld eoversteken
na nog een lft balandde k daar en moest dan te voet weer verder tot aan de grens een verlaten en weng gebrukte grenspost wachtte me waar k door 7 controleposten moest en een slagboom waar geen tank zou doorrjden k had er een foto van moeten trekken

nuja k belandde om 6 uur savonds n een stadje krkblabla waar k wegens vnden van een busplaats naar stanbul voor k een hostel vond beslot gewoon de bus verder te nemem tot stanbul want om te lften was het te laat tegen dat k het stad ut was zou het reeds donker zjn
nuja zo belandde k op een vrjdagavond n stanbull waar k een zatte weekendavond doorbracht met een mltar n taksm en de dag erna verhusde naar sultanamed

constantnopel zelf s een rareplek voor mj het s teleurstellend en toch ook weer net omdat het totaal net s wat k ervan verwacht had
maar wel een zalge plek jammer dat het zo groot en toerstsch en duur s
mjn hoogtepunt her (behalve dan een feestje) met voorsprong de ayasofa. het s net meer dan een margnale hoop stenen. een vervallen kraakpand ljkt het wel van langsbuten
k dacht eerst dat de ayasofa de 100 meter verder gelegen sultanamed moskee was wegens de grote bekendhed en zogenaamde schoonhed
net dus de schone moskee let s lnks lggen om voor 20 lra ngang (veel te veel geld dacht k en k was bjna buten gebleven ben k blj dat k dat net heb gedaan) de haga sofa te bezoeken

de kerk/moskee s ets wat k nog noot heb gezen en meer dan ongelofeljk voor de tjd waarn het het gebouwd s
het s bass en toch gesofstkeerd
het s margnaal en superdeluxe
k kan het net utleggen en k kan er zeker al geen fotos van tonen de de baselek recht aandoen
en voornameljk bljft het vooral de utstralng van de plek het besef van de ouderdom en de geschedens de geur de versletenhed de ...
je ademt het verleden n en je voelt het...

k kan me voorstellen dat het voor veel mensen een teleurstellng s
maarja...
k had er nog vele uren kunnen sljten maar het was jammer genoeg om 19ur slutngstjd (k was er snds 15uur)

nuja vandaag dan st antonus van padua kerk de net ms was maar na de aya sofa een smpele kerk tjah
en dan enkele bazars en... voor k het wst was het weer donker

k kan nks garanderen voor mjn verslaggevng. maar er begnt zch een plan te vormen n mjn achterhoofd en dat ledt me naar yalova om te begnnen
vele groeten en tot n den draa
eep dres

btw meneer de duvel ksa de graal leeft en daar ben k trots op
maar het s net omdat k op res ben dat de graal stlvalt. de secretaresse houd de touwtjes stevg n handen je kan altjd contact opnemen

btw als emand het zet ztten om voor mj volgende week zondag op de kerms een overdaad aan fotos te nemen van de ksastand zodat k kan keuren en voor mj een fles jenever te betalen en ut te drnken en ut te delen dan zou k dat ten zeerste appreceren

EDIT : om een of andere reden heeft dt toetsenbord al mjn letters i opgegeten mjn excuses

• 04 Oktober 2009 - 19:23

MOEKE MIE:

Dank je wel voor je lang verslag over Istambul Wel wat moeilijk om te lezen omdat jou "i" toets waarschijnlijk niet werkte, ik zal het nog maar een keer lezen...

• 05 Oktober 2009 - 18:19

Lies:

Het is idd even zoeken :)! Maar dat van die zatte avond met een militair heb ik verstaan !
    Veel plezier nog !

• 06 Oktober 2009 - 10:29

Kristof:

jep! zal foto's trekken, maar mss neem je toch best contact op met matthi die er de hele dag zal bij zijn want ik ga de zaterdagavond een beentje strekken in het kasteel!

toe in den bocht en k moest je een dikke zoen geven van de blonde graal-stoot!

• 08 Oktober 2009 - 08:22

Dries:

ik weet intussen wat er is misgelopen met mijn letters i, op turkse toestenborden staat een 2de letter i, met name de onze met puntje langs de zijkant.
    de turkse is bljkbaar zonder puntje en zt net n deze ste bljkbaar, en zoals je zet valt hj dan weg

• 08 Oktober 2009 - 08:30

Dries:

mijn excuses dus als er nog letters i wegvallen ik doe mijn best om de andere i te gebruiken maar dat is niet evdent

kortelokatie tussenstand
    lang verslag volgt bnnenkort

k ben va yalova naar altnova en hersec gegaan
    en de volgende dag va klene baantjes pal zud rchtng meer van iznik en nicea daarna oostwaarts via kaynarca naar osmanele om verder te gaan naar eskesehir
    vandaag trek ik naar doryleaum
    en daarna zudwaards rchtng afyon

eeep

• 08 Oktober 2009 - 20:51

Moeke Mie:

wij halen op een of andere manier wel een fles jenever naar huis en drinken hem in de winkel op jou gezondheid op...

• 09 Oktober 2009 - 20:30

Veerle:

Amai, er is toch veel te zien é in de wereld :-) hopelijk trek je nog een beetje verder in Turkije want Cappadocië moet je toch ook wel eens gezien hebben...
    Groetjes!
    PS foto's trekken é :-)

• 10 Oktober 2009 - 12:54

Kaynarca Turgut:

hello dries how are you
    such as pattern refarence contribute botkin. I am owner teacafe. good bay
    GÜLE GÜLE...

• 11 Oktober 2009 - 03:40

Simon:

lekker verhaal!
    Ik dacht al dat je nog onder invloed was van die pizza als je je verhaal schreef, maar het "i" probleem verklaart alles!
    Dat moet echt wel straf spul geweest zijn eigenlijk, waren het wel legale pepers?

groeten aan de turken daar! (de belgen hebben ze net afgekuist met 2-0 trouwens)

• 11 Oktober 2009 - 08:25

Dries:

geloof me van de voetbal ben ik op de hoogte k weet reeds meer den een week dat er een match was. gisterenavond werd ik dan ook bijna alle 5 minuten op de hoogte gehouden van de stand.

geniet van de kermis
    ik heb mijn kermisbal gisterenavons geverd met nen ice tea peche,
    vind hier maar eens een pint...

@ Kaynarca teahouse
    thx for a lovely evening and a place to sleep
    i started wondering why we didnt take a picture,

would it be possible to take a picture of the teahouse-gang, of everybody and send it to me? then ill put it online

greetings dries

btw lang verlag volgt vanavond of morgen wanneer k wat meer goestng heb. vandaag zal toch nemand het lezen dus no prob