hini du of cela qui est noir of ook die zwarten - Reisverslag uit Huelgoat, Frankrijk van dries coppejans - WaarBenJij.nu hini du of cela qui est noir of ook die zwarten - Reisverslag uit Huelgoat, Frankrijk van dries coppejans - WaarBenJij.nu

hini du of cela qui est noir of ook die zwarten

Door: dries

Blijf op de hoogte en volg dries

31 Juli 2009 | Frankrijk, Huelgoat

ik zit ier te genieten van een lekker stoutje uit bretagne, plaatselijk gebrouwen hier in huelgoat en dat in een internetcafe, te midden de bossen, best wel grappig

ik heb de laatste dagen heel veel gedaan, pegasus bridge, sword beach, juno beach, gold beach, l'harbour artificiel du debarquement in arromanches (gigantisch), la baterie de longue sur mer, fox red van omaha beach en een gans stuk tot aan het grote amerikaans kerkhof, le point d hoc, st mere eglise, carentan, st marie du mont en utah beach,
ik begrijp uberhaupt niet dat die geallieerden ooit binnengeraakt zijn via omaha beach, alleja swordbeach is gelijkd e belgische kust, makkelijk zat dus, naar het eind van gold beach begint het wat te golven maar daar is geen huis te bekennen, nogmaals makkelijk zat dus, en utah beach, is ook zo afgelegen en plat als iets, er waren alleen overstrominggebieden vlak erachter

omahabeach en le point du hoc daarentegen das een ander verhaal, kliffen en heuvels, en heel veel versterkingen van de duitsers ze moeten op voorhand reeds geweten hebben dat dat pijn ging doen, aan het landschap alleen al, en pointe du hoc das gewoon puur kliffen en praktisch zo onhaalbaar als maar kan,

als je dan die beelden en dergelijke voor je ziet dan is het verbazingwekkend, tot chockerend dat daar nu mensen spelen en zwemmen en zich amuseren
het kerkhof was dan ook een pijnlijke herinnering van het gebeurde, tragisch ontroerend maar toch met zekere trots en respect bijna 10000 amerikaanse graven, met honderden toeristen en toch algemene stilte, (de enige taal die ik heb gehoord op dat kerkhof was hollands, waaronder 1 madam die heel eerlijk aan haar vent vroeg, jamaar dat waren amerikanen kwamen die dan uit engeland of zo? daarna maakte ik mij zo snel mogelijk uit de voeten om niet uit mijn sloffen te schieten)
ik vind het heel jammer dat ik la cambe niet heb kunnnen meepakken, want dat is de andere kant van hetzelfde verhaal, 22000 duitse graven, dezelfde tragedie , maar dan zonder de trots, ik heb met 2 jonge duitsers een pint staan drinken, en die spraken onder mekaar pools, omdat ze heel erg scheef werden bekeken als ze duits praatten
hoe het verhaal toch veranderd als je ook de andere kant bekijkt

nuja st mere eglise is op de parachute ad kerktoren na totaal onintressant (alhoewel de 13de eeuwse kerk op zich ook wel intressant was)

vanmorgen heb ik dan een lift gekregen vanop 100 van utah beach, tot en met brest als ik wilde (langs de mont st michel die volgens de kenners schoonst is in de winter en zeker als het gesneeuwd heeft) ik ben iets eerder uit de auto gestapt ,en ben richting huelgoat gekomen, om 16u30 kom ik mijn tentje reeds opzetten, op een zeer goedkope camping die me doet nadenken om nog een tweede dag te blijven,

het bretoens is cool, ik ga straks crepes eten (neje geen pannekoeken maar galetten)
vanavodn is het hier kermis en is er een opvoering rond het ontstaan van licht en geluid, en de saga ivm het ontstaan van die grote curieuse rotsformaties hier, ( ik heb een 30 minuten geleden staan kijken naar een wankelend rotsblok van 137 ton, best wel imposant)
en hoewel het 10 euro ingang is denk ik dat ik toch maar ga kijken


morgen ga ik (tenzij ik hier nog een dagje doorbreng) naar menez hom, concarneau, en indien mogelijk naar het interkeltisch festival in lorient, om dan naar het eilandje groix over te zetten,
de dag daarna staan gepland carnac en een klein eilandje met een enorme cairn, een kasteel in the middle of nowhere langs de kust en daarna een arthurkasteel vlakbij ploërmel, ( ik heb heel veel tips gekregen van de bretoense mensen die me meenamen uit nomandie, te veel om te doen en te veel om op te noemen zelfs

de groeten, en tot in den draai
dries

  • 31 Juli 2009 - 18:02

    Moeke Mie:

    leuke foto s
    We zijn blij om Simon zijn vriendin ook eens te zien
    Artuur bracht de kitzak terug vandaag

  • 31 Juli 2009 - 18:25

    Koenraad:

    bedankt dat we regelmatig iets horen

  • 03 Augustus 2009 - 15:04

    Simon:

    amaai,
    sjiek allemaal!
    Kmoet zeggen, kben wel beetje jaloers op je avonturen, en dat liften gaat precies nog wel vlotjes e?

    amuseer je nog!
    (maar dat is blijkbaar geen probleem...)
    jo!

  • 03 Augustus 2009 - 20:33

    Rikels:

    2 jaar geleden hebben we ook staan duwen aan die steen, en inderdaad er zat beweging in!! We hebben daar dan wel een uur of 4 verdwaald gelopen in dat bus...verder daar ook mooie wandelingen gedaan langs de kusten
    Lochronan is ook een mooi oud dorpke..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Huelgoat

queeste

Recente Reisverslagen:

16 Oktober 2010

dovidenia dolina konja

05 Oktober 2010

het laatste hoofdstuk?

09 September 2010

All Saad

15 Juli 2010

dolina konja

13 Juni 2010

kroatie, schoon, maar ze weten het blijkbaar
dries

Actief sinds 12 Juli 2009
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 144655

Voorgaande reizen:

12 September 2014 - 12 September 2014

queeste the sequel

15 Juli 2009 - 30 November -0001

queeste

Landen bezocht: