et zuden met elbrus - Reisverslag uit Terskol, Rusland van dries coppejans - WaarBenJij.nu et zuden met elbrus - Reisverslag uit Terskol, Rusland van dries coppejans - WaarBenJij.nu

et zuden met elbrus

Door: dries

Blijf op de hoogte en volg dries

07 Maart 2015 | Rusland, Terskol

de weg naar elbroes heeft een nieuwe wereld voor me geopend, de hospitaliteit van de arabische wereld op een russische manier is best wel fascinerend, en een beetje schrikwekkend. ze weten de grenzen niet echt goed liggen, de eerste persoon die je iets te drinken aanbied is aangenaam, de 4de keer dat je luncht met mensen die je niet kent, (hoewel je net teveel gegeten hebt) omdat ze zich verplicht voelen, en hoe hard ik ook probeerde neen te zeggen, het had geen baat, mijn maag meerdere malen tot spugenstoe gevuld. ze kennen nochtans wel toeristen, (ik ben vanavond in een skigebied beland, in dombai (verkeerde afslag naar elbroes)) alleen komen die blijkbaar niet al liftend in korte broek toe, en spreken ze altijd russisch. ni kholodna betekent heb je geen koud? of iets in dien trand en die vraag heb ik wel duizend keer beantwoord, en dan spreek ik nog niet van de zovele anderen die alleen maar durven staren.
leg dan trouwens maar eens in 5 russische woorden uit hoe je in donbai bent beland onderweg naar elbroes, mijn beste uitvoering, ulitsa donbai ni harasho za elbroes, wat niet meer is dan bevestigen wat ze al wisten, (als ze het al begrijpen; weg dombai niet goed voor elbroes). de grens van de hospitaleit trek ik echter wel bij wat zich voor het moment aan het afspelen is. ik ben er tamelijk zeker van dat de kerel rechtover me hier aan tafel een vrouw voor me aan het regelen is.
het voordeel? morgen ga ik gratis skien en ik heb geen flauw idee hoe je moet skien. benenbreken zal binnen de opties zitten, want als ik 1 ding heb gezien van de kaukasus tot nu toe dan is het wel dat de bergen hier geen alpen en zeker geen pyreneeën zijn, dit is stijler, en scherper, de kaukasus is waarschijnlijk een jong gebergte. en de elbroes die steekt er met kop en schouders bovenuit. vanop 250km van de bergen zag ik elbroes reeds als een eenzame reus aan de horizon, zijn besneeuwde flanken nauwelijks ontwaarbaar tussen enkele verre wolkenvelden. en tegelijkertijd werd mijn terugkeer in sneeuwgebied aangekondigd, ik heb wel degelijk 5 dagen zonder sneeuw gekend. welkom in het zuiden.

les 1 van skieen, wear sunscreen!! ik ben zo rood als een kreeft. en ik weet ook wel zeker dat ik weer spiermassas aangesproken heb die niet gewend zijn van werken, dus stijfheid is een van de gevolgen van 9uur op de latten. skien op zich lijkt me zo moeilijk niet, de basis is duidelijk, en de rest is vooral oefening en ervaring denk ik, tegen het eind van de dag ging ik niet meer zonder controle in paniek tegen dek, integendeel, het was met veel nonchalance en gratie dat ik mijn hoofd in de sneeuw plante. en tegen het eind van de dag had gans de vallei wel van de belg gehoord die gisteren al liftend in korte broek toegekomen was, ik ging na het terugbrengen van mijn skis een bergtheetje drinken, en de spontane rectie van meerdere mensen, yes i know your from belgium of ook nog you must be the belgian guy. de bergen zijn de max, vandaag ,na jammerlijk afscheid, vlot de 350 km ommetoer naar elbroes gelift en mijn eerste opvallendheid was dat de bergen in dombai anders zijn dan die hier, in dombai had je hoge scherpe diepingesneden valleien, hier heb je geen grote bergen, hier heb je reuzen, die hun plaats opeisen, loom, lomp en gigantisch, met bijhorende valleien. ik heb het natuurlijk wel gepast dat ik in een druk verlengd weekend ben gearriveerd, en tis hier toeristischer dan dombai, ik was beter nog een dag daar gebleven ipv elbroes te willen zien, maar kijk, morgen gaan we zo ver als haalbaar de berg op (had ik nu maar wat maten met alpinisme gerief en goesting) en dan zo snel mogelijk weg hier.

even een update, belofte maakt schuld, st-petersburg => veliki novgorod => pskov => ostrov => smoliansk => gagarin => moskow => voronezh => rostov => anapa => sebastopol => krasnadar => dombai => elbroes
als iemand tijd en goesting heeft om die kilometers grofweg te berekenen, ik gok een 9000tal sinds belgie, op een kleine 2 maand tijd

to be continued from the next stop

vandaag ging ik elbroes verkennen, de gondel naar boven, tot 3500m, me losmaken van de meute skiers en verder naar boven, de rust, de stilte en de gezonde berglucht tegemoet, niets bleek minder waar,de ganse dag niets anders dan snowcats en snowmobielen die mijn lucht vervuilden en skieers en snowboarders afzetten op hoogte. ridicuul, twas gevaarlijker dan op de autostrade wandelen, die mannen gaan niet uit de kant hoor, een van die snowmobielen raakte me zelfs tegen mijn enkel, terwijl hij aan weerskanten zowat 100meter vrij had. ik heb hem nog wat achternageroepen, maar hij was reeds beneden denk ik. en dus mijn eerste conclusie, elbroes is de moeite niet, de investering niet waard, ik ben er zeker van dat elbroes makkelijker is dan wat we tussen kerst en nieuw uitspookten in de alpen, ik wandelde op mijn gemakske tot 4500meter op een uur of 2 of 3, had ik een ijsbijl of wandelstokken bijgehad dan wandelde ik waarschijnlijk op mijn gemak tot boven,
gezien de grote hoeveelheid volk was er ook weinig interessants aan, ik wandelde die 1000 hoogtemeters tenminste nog. ik keerde vooral terug omdat de sneeuw ijs werd, en ik zonder griphulp met mijn combats 3 stappen omhoog en 2 naar beneden gleed. dat mijn tenen zo langzaamaan onderkoelden hielp daar zeker niet bij ( die thermische zooltjes zijn blijkbaar echt wel nuttig). In de zomer moeten de alpinisten hierop wandelen gelijk wij op de kemmelberg, het lijkt me te makkelijk, de enige moeilijkheden lijken me de temperaturen (ik denk dat die gevoelig onder de -30 gingen, ik dubbelcheck nog, (-37)) en de ijlheid van lucht, maar beide heb je altijd op die hoogte in de winter, in de winter is het waarschijnlijk nog een klein beetje een uitdaging. als ik iets mag aanraden voor toekomstige elbroesbeklimmers, neem de noorderroute in de winter.
het toppunt was wel toen ik onderweg naar beneden was, en dat er me een afgeladen volle snowcat passeerde 15 man en geen skis, mijn ogen gingen open van verontwaardiging toen ik de ijsbijlen aan de rugzakken zag hangen, zo kun je elke berg beklimmen he, 1000m van de top gedropt worden en gaan. bunny zijn standpunt dat beklimmingen enkel gelden vanaf de voet van de berg krijgt hier geen gehoor.
Maar hoe geirriteerd ik ook was, ik was evengoed diep jaloers.

op terugweg naar beneden trok ik wel 1000 foto's van fenomenale gezichten met en zonder wolkenvelden, de handschoenen zorgden ergens in't begin ergens voor een lompe verzetting van kodakstanden en alle verdere foto's zijn overbelicht, lap . de terugweg naar beneden bracht ook helderheid in het skieen, ik vroeg me enkele dagen geleden al af wie dat nu eigenlijk intressant vond, 5 minuten naar boven en 30 seconden naar beneden, over and over again. als ik de skipiste op elbrus echter bekeek werd me duidelijk, dat vanop 4500m bijna 3000 hoogtemeters naar beneden skieen best wel cool moest zijn, en daarna beklaagde ik me niet alleen dat ik geen alpinismemateriaal had, maar ook dat ik geen skis had, tourskis ware ideaal geweest, dan kon ik de beklimming aangaan verder dan ik vandaag ben geraakt, en toch naar beneden skien. tourskien is de toekomst (sorry sneeuwschoenen).
maar for the record, er zijn zeker veel interessantere bergen te beklimmen dan deze grote vriendelijke reus.

btw ik zou graag een drinken op de nieuwe koningsblauwe hemden en het behoud van ksa, cassadra, een nieuw hemd aub, maat onbekend


  • 08 Maart 2015 - 09:53

    Annemie:

    Je profielfoto is echt wel van het ene uiterste naar het andere.
    Vorige was superzomerfoto,
    nu echt winters koud...

  • 09 Maart 2015 - 12:34

    Ling:

    overbelichte foto's moet je maar doorzenden, we krijgen daar sowieso nog iets uit ;)

    er zijn wilde plannen om op p*weekend te gaan skieën volgend jaar dus misschien hebben we er een onverwachte favoriet bij?


  • 11 April 2015 - 23:56

    Brecht:

    Heerlijk, nu peizen al die skiruski's dat Belgen altijd korte broeken dragen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

dries

Actief sinds 12 Juli 2009
Verslag gelezen: 552
Totaal aantal bezoekers 144051

Voorgaande reizen:

12 September 2014 - 12 September 2014

queeste the sequel

15 Juli 2009 - 30 November -0001

queeste

Landen bezocht: