Rila , phillipopolis, en Veliko tarnovo - Reisverslag uit Veliko Tŭrnovo, Bulgarije van dries coppejans - WaarBenJij.nu Rila , phillipopolis, en Veliko tarnovo - Reisverslag uit Veliko Tŭrnovo, Bulgarije van dries coppejans - WaarBenJij.nu

Rila , phillipopolis, en Veliko tarnovo

Door: dries

Blijf op de hoogte en volg dries

26 September 2009 | Bulgarije, Veliko Tŭrnovo

ik verliet op maandag met halfdroge was sofia, richting rila, blijkbaar was daar een of ander klooster wel de moeite waard, o; mijn verloren dag terug te winnen besloot ik de bus te nemen en zo savonds reeds de bergen ingetrokken te zijn,
ik bleek de enige ochtendbus echter gemist te hebben en de eerstvolgende was pas savonds, dus ik ging daar niet zomaar de hele dag op mijn gat zitten, er was eechter mog een oplossing volgens de loketbediende, de bus naar dubnitsa nemen en daarna een andere bus naar rila, in dupnitsa vroeg ik dan ook aan iedere buschauffeur of hij naar rila ging, en zo belande ik 6 bussen en veel ommewegen verder in rila, dat nog 15km van de abdij verwijderd wasm bleek toen, nog een bus later stond ik eindelijk voor de abdij, ik had me onderweg een amerikaans gezel opgeschart, die wilde ook de bergen nog in, maar hij zei dat is voor morgen, de tocht duurt immers 7 uur
een nacht in een megacool klooster dan maar, zie fotos, om 9uur sloot de poort, geen eten, geen drinken en geen verwarming in het klooster, best wel cool, het heeft gevroren die nacht.
nuja smorgens in volle vreugde de bergen in, iets te ontstuimig blijkbaar, de amerikaan had na 100 m al last van astma, ik versta het niet goed zegt hij, amders ben ik de persoon die moet wachten op de rest, waar haal jij dat tempo vandaan, met zoveel kilos, ik heb eens geglimlacht,
twas tamelijk stijl, die dag moesten we slechts 3km vogelvlucht afleggen, em daarvoor werd 7 uur gerekend, denk maar na, het hoogteverschil was 1600m omhoog en dan 400m weer naar beneden, nuja na 6 uur wandelen (en wachten op de amerikaan) waren we dan ook ter plaatse, bij de 7 meren van rila, daar sliepen we in een berghut samen met 4 polen,
smorgens deed het dan ook ergens wel pijn weer alleen op weg te moeten, na 2 dagen constant goed gezelschap, was ik weer alleen,

en dan zit er maar 1 ding op, en dat is marcheren, via de bergpaden naar een skioord, machiolitsa, of zoiets, em verder naar miyec, of zoiets, daar sliep ik een nacht als enige gast in een berghut, met gastheer en vrouw die zelfs met de beste wil der wereld geen woord van mij konden verstaan, en visa versa,
sanderendaags vol goede moed naar samukova, maar ergsn hlverwege ben ik blijven hangen in de bossen en bracht daar de nacht door, voor het eerst in mijn tent terwijl het vroor, het vroor elke nacht in de bergen, maar in een tentje met zomerslaapzak is toch nog iets kouder blijkbaar,
saonderendaags, ben ik naar plovdiv gelift, daar was ik gisterenavond, en vandaag met de hosteleigenaar mee naar veliko tarnovo, waar hij ook een hostel heeft, en voor het eerst een hostel voor mij alleen, de nachtwacht is iets minder opgetogen want anders kon hij gaan fuiven, ik zal hem doorsteken dat ik gerust wil mee gaan fuiven.

awel tot zover he,
tot de volgende

btw deze stad is een aanrader, echt waar

fotos budapest tem phillipopolis zijn te bewonderen op http://nl.pixum.be/viewalbum/id/4496836
de volgorde klopt wel niet helemaal, de toegevoegde fotos staan achteraan in 2 delen, kijk naar de nummering en het komt in orde

groeten, dries

btw al iets van veerle gehoord?

  • 27 September 2009 - 19:35

    Veerle:

    Hey Dries! Net gezien dat je in Istanbul zal geraken! Moet maar eens laten weten wanneer é... Katelijne raadde me aan m'n nummer door te geven, bij deze: 0477246505
    Anders alles blijkbaar nog super! Geniet er vooral van é! Groetjes!

  • 27 September 2009 - 19:38

    Veerle:

    En kzal uiteraard m'n best doen om eens te komen.. Maar kheb net werk en kan geen congé pakken maar wie weet, een goeie timing pakken é! Ben elk weekend vrij :-)

  • 27 September 2009 - 19:39

    Moeke Mie:

    Amai, amai, allemaal steden waar ik nog nooit over gehoord heb, we zoeken het wel even op

  • 27 September 2009 - 20:56

    Dries:

    wat dacht je van komend weekend of het weekend daarop, morgen trek ik richting kust, te voet of al liftend, naargelang tijdschema,
    maar binnen 14 dagen is het moerkerkekermis denk ik.
    als jet laat weten dan zorg ik dat ik er ben
    als je echt van plan bent naar istanbul te komen natuurlijk...

  • 27 September 2009 - 21:01

    Dries:

    btw, rila is de grootste (orthodoxe) abdij in bulgarije
    phillipopolis is beter bekend als plovdiv
    en Veliko Tarnovo, is de middeleeuwse hoofdstad van bulgarije

    de rest is klein en wss onbelangrijk, als ik de namen al goed had

  • 28 September 2009 - 21:07

    Inge:

    Hey Dries,
    ik vind het echt machtig om te lezen. De paella hebben we in de braadslede gebakken. paella voor 35 man in zo'n grote wok was geen zicht geweest.
    je blog lezen doet me altijd extra goesting krijgen om zelf te vertrekken, wat ik binnen twee weken doe.
    mij kun je volgen op ingedemey.waarbenjij.nu

  • 29 September 2009 - 11:39

    De Parkedou:

    van de spelling ben ik niet zeker, maar ik ben een geweldig gevaarlijk beest dat rondhuppelt in oost-europa!

  • 29 September 2009 - 17:40

    Veerle:

    Hey Dries!

    Volgend weekend is idd niet ideaal, ook omdat ik met een reisleidervergadering zit op m'n werk... En kheb net een vlucht zitten zoeken voor dit weekend maar die zijn blijkbaar heeeeel erg schaars... En daarbij ook heel duur.. Khad echt superveel zin om af te komen maar tis wss beetje slechte periode.. Ma hopelijk passeer je er in het terugkeren nog keer, want vanaf 2010 kan ik verlof nemen :)
    Laat het dan nog es weten é!
    Groetjes!

  • 30 September 2009 - 13:04

    Dries:

    van veliko tarnovo, waar ik tot 2maal toe de naar tschijnt megacole lichtshow heb gemist, ben ik naar varna gelift, ik ging eerst nog wat bergen doen, maar de nood aan bevestiging of ontkenning van veerle, dwong me dichter bij internet te blijven, nu dit achter de rug is zal ik nog zien waar ik uitkom,

    nuja liften naar varna omdat dat de wss makkelijkste liftweg naar nesebar is, en dan een rechtstreekse lift naar nessebar krijg, best wel tof ,

    maar de chauffeur bleek het niet goed te begrijpen,
    ik had begrepen dat hij naar nessebar ging, maar hij verstond niet dat ik naar varna lift, en dan niet naar varna wil, nuja , toen ik weigerde zijn auto te verlaten aan de afslag, drong het zo langzaam wel door denk ik
    de man was restaurateur, vloeren, stoven, alles wat niet baksteenbouw was, ik heb met hem dan ook een aantel marmer, vloer en faiancezaken gedaan, onderweg naar nessebar.

    hij kocht onderweg ook nog wat champignons, alleja, wilde paddestoelen van het kaliber dat ik nog nooit gezien heb, een soort appartementsgebouw voor kabouters, de dingem, ik heb er jammer genoeg geen foto van waren 30cm diameter, en 25 cm hoog,
    echt waar, ik denk dat die ene 3 of 4 kilo woog,
    mega coool

    ik kan me niet herinneren hoeveel jaar het geleden is dat ik in belgie de zee heb gezien, maar ik weet wel dat het sinds biarits geleden is dat ik hem laatst zag, en hoewel de bergen veel intressanter zijn,
    ik wist niet dat ik zo content kon zijn om de zee te zien, ik bracht dan ook de nacht door op het strand,
    NOOIT MEER, muggen en wind en kl**e veel lawaai, ik sliep dan ook niet echt goed, maar wat erger is, (ik lag in een verlaten strandbar) smorgens een hele hoop oude nuditische vieze venten die er geen problemen mee hadden wat te paraderen, dat was te veel op mijn nuchtermaag
    ik had me voorgenomen smorgens een zwemmeke placeren (en aangezien ik geen zwembroek meehad was dat op de zelfde manier bedoeld)
    maar ik denk niet dat ik ooit nog zwem, na dat tafereel.

    nuja gisteren dan te voet op het strand tot in pomorie, en vandaag tot in burgas, waar ik weeral veel te vroeg ben gearriveerd, ik was beter nog wat verder gegaan zodat ik morgen in sozopol ben,

    veerle, jammer maar helaas, tzal idd voor de volgende keer zijn, ik weet nog niet of ik daar dan nog passeer, maar dan doen we dat een andere keer he

    meneer parkedou, blijft u maar mooi in hongarije, dan ben ik veilig, en moest je de njip-njips, en de njaaws kunnen bij houden des te beter, pas wel op van hun grote ogen...

    als je de correkte spelling wil (al trekt hij aan geen kanten op onze uitspraak) zie fotos, ik heb een foto van het bewuste plakaat in visegrad.

    en inge, hopelijk wordt het mega de max in peru (twas toch peru he?)
    ik doe mijn best om uw blog te volgen, maar kan niks garanderen zolang ik zelf op de baan ben
    vele groeten, en tot in den draai groeten dries

  • 30 September 2009 - 17:35

    Veerle:

    idd superjammer! Kheb veel te vlug werk gevonden é :)
    Maar we doen het idd wel een andere keer.. Ik volg je op je blog en we komen elkaar wel nog es tegen, eender waar op de wereldbol é :)

  • 30 September 2009 - 21:25

    Satan:

    Hey satan hier, grappig, liften naar een of ander land. k overweeg naar ksa de graal te komen laat me weten wnr je terug bent

  • 30 September 2009 - 21:27

    Kristof:

    mocht je aan de andere kant van de oceaan geraken, ik heb wel heel veel zin om oudejaar te vieren in peru...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bulgarije, Veliko Tŭrnovo

queeste

Recente Reisverslagen:

16 Oktober 2010

dovidenia dolina konja

05 Oktober 2010

het laatste hoofdstuk?

09 September 2010

All Saad

15 Juli 2010

dolina konja

13 Juni 2010

kroatie, schoon, maar ze weten het blijkbaar
dries

Actief sinds 12 Juli 2009
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 144032

Voorgaande reizen:

12 September 2014 - 12 September 2014

queeste the sequel

15 Juli 2009 - 30 November -0001

queeste

Landen bezocht: