the baltics part 1 and 2 - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van dries coppejans - WaarBenJij.nu the baltics part 1 and 2 - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van dries coppejans - WaarBenJij.nu

the baltics part 1 and 2

Door: dries

Blijf op de hoogte en volg dries

08 Februari 2015 | Litouwen, Vilnius

eenmaal je de australiers heb gevonden weet je dat je de backpackersstek vasthebt, en daar moet je zijn voor info, uitgaan en andere lonely travellers. ideaal. the baltic states come as a package zeiden ze daar in tallinn, while you're here you should do all three. en zo geschiedde, tallinn is een pracht van een stad waar ik veel van mijn dagen zou kunnen slijten, riga was mooi, maar te groot en grof voor mijn stijl, en vilnius, mja, das best te pruimen. ik trek bijna als toerist door de streek, van hoofstad naar hoofdstad, het nachtleven verkennen, enkele foto's trekken in het voorbijgaan, en weer verder. ik zal het me nog beklagen vrees ik daarom zal ik nog wat heen en weer liften hier, tis als door belgie gaan en enkel brussel aandoen, schandalig dus. we zullen zien wat ik nog kan meepakken met tijdslimiet in moeilijkere liftgebieden. enkele standvastigheden, het begint te sneeuwen overal waar ik aankom, bezorgdheid over het gevaarlijke rusland, en de bieren zijn onverwacht kwalitatief. culinair hebben de baltische staten weinig te bieden, geloof me vrij, maar de bieren, mmmm. drinken lijkt dan ook wel de nationale sport hier, vandaag had ik reeds 2 liter volkoren stutjes binnen vooraleer ik aan mijn eerste vaste voeding toekwam, en had ik gewild was dat meer dan dubbel zoveel. Estland schiet er met kwalitatief bier zelfs nog bovenuit, maar misschien was dat omdat ik een kenner vond die me de juiste keuzes voorschotelde. in tallinn vond ik een bierspeciaalzaak, die meer bieren in aanbieding had dan de gemiddelde belgische bierspeciaalzaak, namelijk alle goede estse bieren EN alle belgische goede bieren, inclusief de meeste trapistenbieren, enkel spencer ontbrak op het appel, jaja, je leest goed, zelfs mont des cats, alle bernardussen en westvleteren waren aanwezig. en de madam wist waarvan ze klapte, ik denk graag dat ik meer van bier weet dan de gemiddelde mens, maar voelde me een leek als ik haar bezig hoorde, toen ik terloops liet vallen dat bernardus binnenkort een oak-aged voor de buitenlandse markten in aanbieding zou hebben, zei ze, en ik citeer : "oohh, mmmhh, i have to call wouter tomorrow" mijn reactie: "wouter?", zij: "yes wouter is someone that works for bernardus".... de wereld is echt klein, wouter als ze belt, doe je dan de groeten?

to be continued

part 2


ik blijf erbij, vilnius is by far de intressantse stad, en litouwen bijgevolg ook het intressantste land van de drie naar mijn mening, het lijkt wel alsof het land meer heeft geleden onder de sovjetbezetting en/of met vertraging aan de inhaalbeweging naar de westelijke wereld is begonnen, in vilnius kan je bijgevolg uren dwalen, en laat veel meer over aan de verbeelding, daar waar bijvoorbeeld riga een echte westelijke hoofdstad is, uitgaansleven en toeristen inclusief. ik bracht dan ook meerdere dagen door in vilnius, en zette daarna via trakai mijn weg verder, trakai zijnde een goedbewaard (lees heropgebouwd) kasteel omringt door een gigantisch meer en een natuurpark
ik was echter nog niet helemaal ter plaatste, of mijn aandacht werd afgeleid van het intressante kasteel door middel van verschillende hoopjes mens op het ijs, daar zaten mensen , jawel te ijsvissen, mijn pogingen tot het aanspreken van de ijsvissers liepen op niets uit, want ze verstaan geen engels, en willen gerust gelaten worden, na enig overleg met mezelf kaapte ik dan maar simpelweg een gemaakt gat in het ijs, en zat de rest van de dag te verkleumen met mijn ijsvislijn, ik kreeg een aantal bezoekers die telkens weer snel verdwenen, omdat ik geen litouws kon. succesvol vissen zat er echter niet in, en ik moest vooral denken aan al de pogingen van vake om altijd en overal te gaan vissen op reis, en nooit iets te vangen, tzal in't bloed zitten.
savonds belandde ik dan in kaunas, die eigenlijk ook best wel intressant was, mijn poging om de hill of crosses te gaan bezoeken mislukte dankzij een rechtstreekse lift richting riga (en twas anders toch donker, korte dagen is echt niet praktisch).
ik had graag koningsberg nog meegenomen, maar lap, ook daarvoor is een russisch visum nodig, en dat visum moest ik nog gaan ophalen in helsinki. en dus ging het dan weer richting tallinn, waar ik aankwam in de hostel met een gevoel van thuiskomen, en een warm onthaal, met de verbaasde vraag waarom ik in godsnaam een krote broek aan had? er werd nogal wat afgelachen toe ik antwoorde, dat het wel 4 graden boven nul was he, de korte broek deed deugd na 3 weken.
maar bij deze zijn we weer zover, ik bracht de dag door in helsinki om mijn visum op te halen, en dan wachten op de ferry terug, (de ferry door en terug + hostel in tallinn kost me veel minder dan de ferry door en de nacht in helsinki, bizar) in helsinki was er een plaatselijke versie van carnaval/100 dagen aan de gang, best wel intressant voor een half uurke, en de rest van de dag dwaalde ik verveeld rond, om nu vanavond op de ferry richting tallinn tot de conclusie te komen dat mijn visum waarschijnlijk niet geldig zal zijn er (volgens mij ontbreekt er een foto op, maar mijn russisch is zo goed niet), en ik dus grote kans heb op een tweede rondje dries versus de russen,

we shall see

  • 08 Februari 2015 - 19:31

    Moeke Mie:

    Mooi maar niet te zat he, en belgische bieren moet je daar niet drinken. Was dat je australische vriend op faceboek?

  • 11 Februari 2015 - 10:16

    Ling:

    van Wouter heb je alvast veel groeten! De oak-aged komt er inderdaad aan... Laat maar weten en dan schuim ik wel half west-vlaanderen af om een fles te bekomen!

    Zondaglaatst was het speeltijd in Bornem en het ging over plannen die we zouden maken met de paasvakantie. toen kwam plots Madeira terug naar boven (samen met 2 andere locaties in Slovenië en de Sierra)... Naar 't schijnt heb jij het een en het ander liggen van Madeira over riviertjes en andere leutigheden?

    Als je wil sleur ik jouw neopreen en klimgerief mee naar waar we gaan!

    Groeten,
    lingski

  • 11 Februari 2015 - 15:33

    Dries:

    voorlopig hoef je niets mee te slepen, het ziet er niet naar uit dat ik bereikbaar zal zitten ten tijde van paasvakantie, hoewel waarschijnlijk wel in de bergen, met stroompjes, denk oeral

    as for the madeira topo's, die heb ik enkel digitaal in moerkerke,
    gelukkig zond ik die mail destijds zeker ook door naar wouter en bunny, dus das mss die intressantste optie
    ik weet dat joris ze ook nog had gevraagd maar ik weet niet meer zeker of ik ze hem gezonden heb

    paasvakantie was goed tijdstip als ik me goed herinner voor madeira, veel water

    veel succes

  • 16 Februari 2015 - 07:26

    Moekemie:

    Geluk?t, binnen in Rusland zonder douaneproblemen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

dries

Actief sinds 12 Juli 2009
Verslag gelezen: 534
Totaal aantal bezoekers 143939

Voorgaande reizen:

12 September 2014 - 12 September 2014

queeste the sequel

15 Juli 2009 - 30 November -0001

queeste

Landen bezocht: