verloren dagen - Reisverslag uit Helsinki, Finland van dries coppejans - WaarBenJij.nu verloren dagen - Reisverslag uit Helsinki, Finland van dries coppejans - WaarBenJij.nu

verloren dagen

Door: dries

Blijf op de hoogte en volg dries

02 Februari 2015 | Finland, Helsinki

den toerist uithangen in helsinki zal algauw mijn ****** uithangen
op mijn to do lijstje stonden onder meer nog voor scandinavie,
hockymatch, ijsvissen, huskeyslee, rendier eten, curling, nightlife, enz.
de hockeymatch was pas zondag ijsvissen is het niet koud genoeg voor en huskeysleerit, daarvoor miste ik mijn kans blijkbaar in lapland, de rest van de lijst daar begon ik dan zaterdag direkt aan, mijn zaterdagmorgen ging volledig verloren aan het curlinggebeuren, alleja, het niet gebeuren eigenlijk, onder meer 2 uur op de bus en met vele mensen babbelen en vragen, is de enige conclusie, dat het 180€ is voor het huren van de baan, gaan kijken of meedoen ter initiatie is geen optie, en dus ik vond dat nogal veel geld om een spelletje te spelen met mezelf, hoewel ik eigenlijk nog steeds overweeg om het werkelijk nog te gaan doen ook, heb ik intussen een intressantere investering gevonden voor dat geld (komt later nog wel ter sprake),
maar dus zaterag zat erop met informeren alleen, gelukkig vond ik met wat moeite dan rendier in den diepvries in de supermarkt, jawel, en in mijn beste poging tot koken slaagde ik erin het niet te doen aanbranden (lees : trots) maar erg spectaculair vond ik het niet, niet slecht, maar goed, tjah, mss lag het wel aan mijn kookkunsten. savond dan een poging tot het verkennen van het nachtleven, maar wederom geen maten gevonden om dat mee te doen en dus bleef het bij een zeer duur pintje op cafe, so far sloeg helsinki dus een beetje tegen, het beste tot dan toe was de döner hardu, die me een bord eten aansmeerde waardoor ik me onmiddelijk terug in het midden oosten waande, kebab, hummus, falafel, en alle andere dingen die ik daar ooit at, in pure chaos op je bord, het stond niet echt op mijn scandinavielijstje, maar man, mega.
nogal impulsief besliste ik dan ook mijn helsinkibezoek op te schorten, en sint-petersburg te gaan bekijken, en zondagmorgen lifte ik naar de grens, 5 uur liften voor 200km, zwakke dag, en dan de grenscontrole,
dries versus grenscontrole, 0-0
you cannot walk to the border control post, you must be in car, (op 100m van de controle post), you must walk back 2km en find taxi or car!!! (dries vs de russen 0-1) uiteindelijk wandelde ik helemaal terug, en lifte ik dan terug naar de controlepost, en op 50 m van de controlepost moesten we uitstappen en de rest te voet doen, smeerlappen
de controlepost dan :
what is the purpose of your visit? tourism
is this all your bagage? yes
you have alcohol? yes little bit of rum
you have tabaco? yes 2 packs
you have drugs? yes, alcohol and tabaco
you funny man!!
you have weapon? no
what is this on your belt? my knife,.... (0-2)
okay, open all bagage,
what is this? sleeping bag,
and this? also sleeping bag,
and this? clothes
and this? sleeping bag liner
and this? petrol, why you petrol? for fire...
this? bivi bag, euh sleeping bag
this? also sleeping bag,
why you so many sleeping bag? because its cold,...
een uurtje later was ik door de douane
dan nog de passportcontrol
what is purpose of visit? tourism
where is your visum? ik wilde hier een transitvisum kopen aan de grens.
you cannot go to russia without a visum! you go back to finland. (0-3)
but, before you go, you pay penalty,you pay 3000 roebel penalty! how much roebel is one euro?? plus minus six, seven. what?!?!?! 500 euro??? (0-4)
but i didn't do anything wrong? yes you illegal in russia! but i'm not in russia? yes you in russia 1 kilometer, you illegal, must pay penalty (0-5)
what if i do not pay penalty (500 euro is very much money)? you go prison.
met al een boete van 500 euro aan mijn been hield ik de rest van mijn gedachtengang wijselijk voor mezelf, voor 500 euro, keer ik terug naar finland, tegen mijn goesting, of voor niks ga ik naar rusland, de logica?
daarna nog een uur wachten tot de bank wilde opendoen om mijn boete te betalen, een uur frustratie, over de 500 euro boete die ik opgelopen had zonder dat ik er iets voor misdaan had, en waarom ik ook weer niet wat beter geinformeerd had op voorhand, en waarom niemand me ook had tegengehouden? en dan komen de gezichten terug van iedereen die reeds zei dat ik een visum nodig had, het waren er veel, maar ze zwegen altijd als ik zei dat ik een transitvisum aan de grens kon halen, als je met het vliegtuig gaat koop je een transitvisum op de luchthaven, geen probleem, als je met de trein gaat in het station, geen probleem, zelfs als je met de boot gaat in de haven, dus aan de gewone grens? maar niemand wist het zeker, niemand probeerde het blijkbaar ooit, bij deze is er een precedent. NIET DUS
bij de bank kwam dan het verlossende nieuws dat 1 euro 88 roebel is, gisteren nog 82, beter vandaag dan gisteren dus, ik betaalde met veel plezier de boete van slechts 40 euro (die nog steeds veel is voor iets dat ik gewoon niet wist)

het was intussen 21u en dan wederom de boodschap, you cannot walk here! you wait here, we find you car to go back finland (een troostende 1-5) half uurke wachten en een rechtreekse lift terug naar mijn hostel die ik smorgens had verlaten in helsinki,

vandaag hing ik dan maar de toerist uit letterlijk, bezoekje hier bezoekje daar, even for the record, helsinki sneeuw is even vuil als belgische sneeuw, in tegenstelling tot de meer noordelijke sneeuw, smurrie, met als enige verschil tov belgie dat er meer van is. enkele outdoorwinkels binnen (uren kwijt), nieuwe voorraad zakjes, nieuwe spork, twijfelen over nieuwe rugzak (hij begint te gaan), de jack wolfskin staat goedkoop hier, en ik vond eindelijk de tijd en plaats voor de (volgens sandra) verplichtte zweedse fika, rond 2 uur een koffietje en een kanelbullar, en daarna de weteschappelijke studie die ook reeds sinds goeteburg op mijn lever lag, ik hoor het sandra nog zeggen, "chocolate is supposed to melt, chocolate here doesnt melt" en voelde ik me vervlicht proefondervindelijk de goedkope finse chocolade te kopen, en kijken hoe dat nu juist zat,... ik kan officieel bevestigen, dat sandra ongelijk heeft, finse chocolade smelt wel degelijk, al is het mss niet aan het tempo dat wij gewoon zijn, ik liep letterlijk meer dan een uur met chocolade in mijn hand, binnen en buiten, en mijn handen plakten nog niet eens, en voor de ongelovigen onder jullie, ik, een uur met chocolade in mijn hand rondlopen dat bestaat niet, ik was er ook constant van aan het eten, maar voor mijn wetenschappelijke benadering smelte ik de chocolade in mijn mond, en geloof me vrij, na een uur was de lat chocolade nog niet op, en stak ik zelfs het grootste stuk nog terug in mijn rugzak, ik durf zelfs te beweren dat ik hem waaschijnlijk niet had binnen kunnen spelen als ik dat ook werkelijk had geprobeerd.
dus conclusie, sandra had ongelijk, maar ze zat er wel heel erg dicht tegen. (aleja, op voorwaarde dat ik finse en zweedse chocolade onder dezelfde noemer mag plaatsen natuurlijk),
en conclusie 2; ja inderdaad, zo intressant vind ik helsinki...

hopelijk heeft talin meer te bieden

  • 04 Februari 2015 - 13:40

    Kristof:

    de roebel is in vrije val, gelukkig voor jou! maar idd wel smeerlappen. zouden die douaniers niet bezig zijn met een lucratief extraatje...?

    btw, je hebt vele groeten terug van bunny! enne, naar Gent gaan terwijl het lichtfestival is en niet gaan kijken naar het lichtfestival omdat je op café gaat met bunny, er zijn aangenamere momenten om 't stad door te komen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

dries

Actief sinds 12 Juli 2009
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 143959

Voorgaande reizen:

12 September 2014 - 12 September 2014

queeste the sequel

15 Juli 2009 - 30 November -0001

queeste

Landen bezocht: