na liechtenstein, the austian-swiss border - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van dries coppejans - WaarBenJij.nu na liechtenstein, the austian-swiss border - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van dries coppejans - WaarBenJij.nu

na liechtenstein, the austian-swiss border

Door: dries

Blijf op de hoogte en volg dries

02 September 2009 | Oostenrijk, Salzburg

ik was gisterenavond dus ergens geindigd, op een camping in säga (bij triesen)

de dag erna vertrok ik met weinig moed, want het regende en ik moest terug naar boven naar triesenberg

het leuke aan van die kleine staatjes zoal ik van andorra reeds zei, is dat je perfect kan zien waarom ze zo klein zijn, de natuurlijke grnzen zijn overduidelijk en groots, in het geval van liechtestein, niet een valei, maar slechts een halve vallei, een de ene kant de grote brede rijn, aan de andere, een enorme berghelling,
mijn doen voor die dag, die berghelling op en over oostenrijk binnen zonder douane, hoe moeilijk kan het zijn, ik zag mijn doelwit van de start reeds, en zo ver leek het niet,
reeds snel bleek dat ik me lelijk had mispakt, na de dag ervoor enkel pijnlijke afdaling te hebben gedaan, vandaag die bijna 2km hm(hoogtemeters) weer naar boven, langs de steile kant van de berg
nuja, eenmaal ik op weg ben denk ik er niet aan om terug te keren,
trotten dan maar, via steg naar malbun

ik was echter nog niet in steg toen het pad opeens afdraaide in een klein tunneltje, een auto kan er nauwelijks door, en daarmee werden al mijn plannen opeens door elkaar geschud, want als ik hier reeds door de top heen ging, waar lagen steg en malpun dan?
het antwoord werd me 100m verder aan de andere kant van de tunnel duidelijk, in andere( en veel schonere) valleien, liechtenstein werd opeens stukken groter voor me, en ipv 1 keer naar boven moest ik nu 3 keer een helling over,
zoals ik dus reeds zei, ik mispakte me aan liechtenstein,
nuja terugkeren dat doe je niet , dus verder maar, door steg naar malpun, daar kwam ik uiteindelijk ook aan in de vooravond,
maar dat bleek een skyoord, en daar was dus geen camping, of jhb, enkel te dure hotels,
een oplossing lag voor de hand, de volgende berg op en wildkamperen op de oostenrijkse grens
ik de volgende wandeling dan maar weeral naar boven, waar het zicht vermiderde ien ik in de wolken liep, ik volgde de pijltjes pfalzerhutte, en kwam opeens op een hoogte van 2100m voor een hut terecht, in de natte koude leek me dat aangenamer dan mijn tent, en ik kon er nog warm eten ook voor weinig geld,
ik was tevreden, zeker toen bleek dat ik met mijn oude lidkaart van de alpenverein nog korting kreeg ook (gelukkig controleerden ze de datum niet), moeke kun je me nog inschrijven voor de KBF zoals gezegd?
goedkoper dan een jhb en beter eten, en gezelliger, en schoner, wat had je meer gewenst?
sanderendaag bsloot ik dan ook onmiddelijk de wandelingen naar de volgende hut te volgen, langs de zwisters oostenrijkse grens, op zoek naar de plaats waar de von trap familie de grens overstak,
ik heb geen mogelijke lokaties gevonden, want in de film stond gras op de col, en de cols die ik deed waren iets versteender,
nuja ik was smorgens wel geschokt toen ik merkte dat de modder van de dag ervoor een droge bovenlaag had, het gras een witte schijn, en de plasjes matachig blonken, het besef dat het er snachts redelijk hard had gevroren (en dat in augustus) kwam hard aan, (was ik blij dat ik niet in mijn tentje was gekropen)

nuja de gekozen weg bleek ( zonder enige kaart) erg onvoorspelbaar, mooi, en moeilijk, ik had blijkbaar een der moeilijkste en gevaarlijkste alpienerwandelingen uitgekozen, op het randje af geen klettersteig, maar wel bijna konstant op smalle richeltjes met staalkabel begeleiding ik was dan ook ontent dat er 2 man niet ver achter me liep, en wachtte op geregelde tijden tot ze weer in zicht waren, want alleen, met 2 voor een gebergte best wel zware rugzakken, is niet echt aan te raden

voor ik het wist en besefte, beond ik mij op een col van meer dan 2700 meter, en ik kwam van hoger, en op die col zag ik een grote gletsjer zon 50m voor me, er stond een bordje, oude weg verspert, gelieve nieuwe weg over gletsjer te nemen

ik ben geen idioot, en begeef me niet zomaar alleen op en onbekende gletsjer, zonder touwen of ijsschoenen,
nee ik was slimmer dan dat, ik wachtte een half uurtje tot we het met 3 idioten konden doen zonder kennis of uitrusting

de gletsjer bleek behalve glad niet erg gevaarlijk en er liep nog redelijk wat volk op, en op 50m van de rand waar we heengingen stond de hut, dus als we heel erg hard riepen dan konden zo ons wel ter hulp schieten indien nodig

ik was blij heelhuids de overkant te bereiken, en daarna bleek de andeling nogmaals over de gletrsjer, maar naar boven ditmaal verder te gaan, dus ik stak de gletsjer ( na navraag ivm veiligheid en weer in gezelschap weer over)
daarna liep ik tegen de schesaplana op en bevond me opeens tussen en boven de zweefvliegers,( een riep vanop nauwelijks 10m afstand een goeiendag) op een hoogte van meer dan 2900m

ik sliep savonds in de totalphutte
sanderendaags besloot ik mijn tijden eens na te gaan, want ik beweerde wel dat ik steeds redelijk volgens die wandeltijden op die bordjes vorderde, maar mijn tafelgezellen zeiden dat dat onmogelijk was, zeker met mijn rugzakken, de volgende hut stond officieel op 4u gaans, en met vertelde me toch zeker 5u30 tot6 u in te calculeren,

nuja ik vertrok om 8u10 en kwam aan om 11u58, aan de lindauerhutte strakjes he
maar ik was nu te vroeg dus besloot ng de 3u15 naar de tilisunahutte erbij te nemen, waar ik om 15u09 aankwam, middagpauze inclusief

daar aangekomen wilde ik wel blijven , maar vroeg aan de baas naar internet, en hij wees me direkt door naar gargellen, zeker nog te doen vandaag zei he, mijn verstand zei me echter dat de kans op slaping en internet in st gallenkirche veel groter was, dus ik de 3u45 durende wandeling op, ik vertrok om 16u
belnde op een slechtaangeduide en zeer weinig gebruikte wandeling zodat het pad op vele plaatsen verdween, en k af en toe eens moest terugkeren,
reken echter eens uit het word om 20u donker hier, ik moest tempo maken
met veel gevloek en pijnlijke voeten verloor ik uiteindelijk de wandeling deed een blijkbaar grote ommetoer in de schemer, en kwam op5km van sint gallenkirche op een 2vaksbaan terecht
ik arriveerde uiteindelijk op de camping, en vroeg na inschrijven, hoe laat het eigenlijk was, en kreeg als antwoord 5 voor 8

mijn voeten waren er zeker wel het slachtoffer van, maar ik had voor 11u30 aan wandelingen gedaan met (grote) ommetoeren, en vele hoogtemeters op 11u45 tijd, alle pauzes inbegrepen (oa 2 pinten, een soeptje, en een almdudler +een lunchpauze) ik vind dat sterk,
aan jullie om beter te doen, probeer maar...(zelfs zonder rugzakken)

nuja de extra effort bleek totaal nutteloos want internet was niet te vinden, en toen ik sanderendaag begon te liften bleek ik opnieuw met de auto , naar dezelgde hoogte te moeten, afdaling van een kilometer hm voor niks

ik belande gisteren dan op de weg naar innsbruck, en werd opgepikt door een meneer die in salzburg moest zijn, en beweerde dat innsbruck behalve een klein detailke niets te bieden had

en zo kwam ik hier gisterenavond terecht
gezellig nietwaar?
nuja , ik heb wegens late aankomsttijd beslist de hele dag hier te blijven, de boel te bekijken en morgen pas richting linz te vertrekken, met als optie de stad links te laten liggen (sorry kristof) op weg naar wenen

vele groeten dries

@moeke en vake het afscheid a die lift was idd niet zoals verwacht, maar toch bedankt, en een behouden thuiskomst (hmm) en financieel staan we daar nog wel niet helemaal effen vind ik, dat regelen we nog,
en van die kaart, dat besefte ik reeds toen ik net boven was aangekomen, nuja jammer maar helaas, geen kaart hebben blijkt ook zo zijn intressantheden te hebben,

@kristof, ik weet niet of je een heel simpel panoramafotoprogrammatje kent, maar ik heb redlijk wat panoramafotos getrokken, om ze aan mekaar te plakken he, dat zal ik bij thuiskomst wel kunnen gebruiken,
+ als je aanraders hebt in linz, laat maar weten

@jürgen und schöne freundin, if i end up in bulgaria in november i hope to meet you there, but dont count on it

@robert, thanks for the trouble you took taking me where i had to be, and for the tips on salzburg, its wonderfull upto now

@ al de rest, als ik iets of iemand vergeet, mijn excuses, maar ik ga het nu toch stoppen, ik heb mijn tijd reeds gebruikt, en begin scheel te kijken,
+ als je wil kan je altijd een mailke met uw adres zenden naar mijn email adres, ik beweer nu niet dat je een kaartje zult krijgen, maar als ik geen adres hebt kan je zoiezo gene verwachten he

vele groeten en tot in den draai

dries

  • 02 September 2009 - 14:45

    Dries Coppejans:

    en nieuwe fotos zoals beloofd, met veel moeite weeral

    fot van een japanner die buiten adem aankwam aan mijn cabane voor die nacht garsan, en dan 10 kilo fotogerief uithaalde en een half uur werk had om 1 simpele foto te nemen,
    garsan bij ochtendlicht, met herstelde schoorsteen,
    grote hippe openlucht klimmuur langs de autostrade in andorra, fontein in grenoble, fontein in geneve, plataan met ingegroeide lantaarnpaal (een van de rij) in nyon, ik in de zon en lang alle kanten zwart en regen onderweg naar gruyere, hr gigermuseum in gruyere (denk aan starwars, alien en predatorfilms, de artiest dus) een schone foto die ik zo int klein zelf niet goed kan plaatsen, maar na gruyere dus, en aareslucht

    groeten dries

  • 02 September 2009 - 18:36

    MOEKE MIE:

    AMAI MIJN VOETEN
    Terwijl wij km reden met de auto, deed jij ze wel te voet
    een hele boterham om alles te lezen, laat staan om deze tocht te gaan

  • 03 September 2009 - 06:43

    MOEKE MIE:

    Lidgeld kbf zojuist vereffend van je rekening betaald
    gegevens gevonden via webside

  • 15 September 2009 - 16:19

    Kristof:

    dju dries, dit verslagje had ik blijkbaar gemist... Maar als je Linz bezoekt, kan het eigenlijk in 1 dag. Ik kan je ook het telefoonnummer van Petra geven die je met plezier slaping zal geven in het centrum van Linz (met internet en douche). De moeite in Linz is nu de tentoonstelling Höhenrausch en de Dom is ook wel indrukwekkend.

    Veel plezier nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Salzburg

queeste

Recente Reisverslagen:

16 Oktober 2010

dovidenia dolina konja

05 Oktober 2010

het laatste hoofdstuk?

09 September 2010

All Saad

15 Juli 2010

dolina konja

13 Juni 2010

kroatie, schoon, maar ze weten het blijkbaar
dries

Actief sinds 12 Juli 2009
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 144037

Voorgaande reizen:

12 September 2014 - 12 September 2014

queeste the sequel

15 Juli 2009 - 30 November -0001

queeste

Landen bezocht: