tot zover hokkaido - Reisverslag uit Hakodate, Japan van dries coppejans - WaarBenJij.nu tot zover hokkaido - Reisverslag uit Hakodate, Japan van dries coppejans - WaarBenJij.nu

tot zover hokkaido

Door: dries

Blijf op de hoogte en volg dries

01 Juni 2015 | Japan, Hakodate

het laatste stuk van hokkaido veriep iets vlotter dan verwacht, ik heb zelfs extra mijn best moeten doen om niet te snel te affeseren (terwijl ik het typ vraag ik me zelfs af of dat wel een woord is) de liften gingen allemaal rechtstreeks naar hakodate, en ik wilde dat nog 2 dagen rekken, het bleef bij een dag rondcruisen , en een nacht op muggencamping met (voor het eerst) vele andere mensen, het toeristische seizoen wordt hier ingeluid denk ik, en ik weet niet of dat ideaal is aangezien ik naar toeristischere oorden onderweg ben. hakodate bleek met voorsprong de interessantste stad die ik voorlopig aandeed in japan, het is duidelijk dat de stad ouder is dan de rest van hokkaido (die slechts 120jaar geleden gekoloniseerd werd, op de kap van de ainu).
Wat de eerste stop van hokkaido is voor de meeste toeristen had veel te bieden, een overvloed aan trekpleisters en ook de westerse invloed was duidelijk, een fort in napoleontische stijl het opvallendste voorbeeld daarvan, maar ik vond het persoonlijk ook zeer interessant om de oude kerkenbuurt aan te doen, op een steenworp van elkaar lagen daar onder meer een anglicaanse, een katholieke en een russisch orthodoxe kerk. en mss klinkt dat raar, want erg spectaculair waren die niet, maar ik vond ze interessant om hun simpelheid, het waren schoolvoorbeelden van de basisstijlen zonder veel boe of ba, ik denk niet dat ik ergens ter wereld de vergelijking zo makkelijk en duidelijk kon maken. alle andere attracties van hakodate moesten daarna echter wijken, want op mijn stadsplan had ik the trappist area ontdekt, het was een uur of 2 wandelen, maar ik droomde reeds van hoogkwalitatieve sakebrouwende monniken. ik was dan ook en klein beetje teleurgesteld toen bleek dat het om een klooster ging, en dat trappistessen in japan identiek hetzelfde maken en verkopen als in belgie, de confituur van het seizoen (rabarber in dit geval) en koekskes. ik investeerde dan maar in koekskes...
vandaag ging ik de 2 uur durende ferry nemen naar oma om 9uur, maar ik genoot van mijn dure bed en toen ik aan de boot aankwam bleek dat ik de laatste ferry van de week had gemist (en we zijn maandag). dan maar de andere 4uur durende ferry naar aomori, en die vertrok pas laat. Terwijl ik zit te typen is de zon ondergegaan, bijgevolg kom ik in een onbekende centrum stad toe savonds laat, dat wordt bijgevolg nog een duur bed. tzal dan weer een tijdje kinnekloppen worden vrees ik.

ik zou graag ook nog even de tijd nemen om wat muziek aan te kaarten, (btw kristof en griet diene roadboek is intussen een vod en hij geraakt nogal vol hier) muziek is een makkelijk onderwerp in talen waar je geen snars van verstaat, en als de jappen niet (zoals meestal) tv aan het kijken zijn (tvs in elke auto) en of met hun smartphone bezig zijn, wegens de veel te trage en gerespecteerde snelheidslimieten en aldus verveling en weinig geconcentreerd rijgedrag. dan is muziek hier een stuk intressanter dan in rusland (waar dat gesprek meestal stil viel na de term chanson)
in japan kom ik meestal bij japanese enka terecht, maar gelukkig niet altijd. ik zou jullie dan ook graag de volgende namen meegeven, voor rock heb ik onder meer elle garden, yellow monkey en one ok rock(heb jem heb jem?), japanees klassiek taria (of zoiets) voor de weirdos tsugaru jami se takahashi chikezan, voor tomorrowlandlovers, human beatbox traveller kyo sakurai (live gezien, hij is cool), voor de fans van flogging molly : the cherry cokes, en voor de liefhebbers van het wat hardere metaal, X japan. Maar mijn favoriet tot nog toe is babymetal (ik raad jullie dan ook aan deze laatste in youtube versie te bekijken, ik kijk er reeds naar uit om die op graspop bezig te zien)

btw ik denk niet dat ik de wcs reeds vermeld heb; sinds ik in japan ben wordt mijn gat verwend, na 3 maanden gazette en creppepapier (als er al papier te vinden was) om uw gat af te kuisen, bleek het wc papier in japan zijdezacht, (en jammer genoeg ook zeeeer erg dun, met alle gevolgen van dien). de wcbrillen die voorverwarmd zijn vind ik echter wat creepy, tis alsof iedere wc die ik aandoe net verlaten is door een zweetaars. en als jullie je ooit op een wc zitten waar er op de armleuning 20 onleesbare japanese knoppen zitten dan raad ik ten stelligste af om daaraan te prutsen. dat uw gat en uw spel onverwacht afgespoten worden, daar valt eventueel nog mee te leven (eigen schuld dikke bult), maar probeer die waterstraal maar eens te doen stoppen (en als je rechtstaat dan is het plafond druipend nat, en de wc uitlopen om raad te vragen 2 verdiepen lager wordt blijkbaar ook niet echt geapprecieerd)
tot zover deze tussenstand, ik vrees dat alle andere interessante details (van yakuza hotsprings en maffia klikkers over vrouwelijke motobendes tot en met hersenaangetastte truckchauffeurs) het onvermijdelijke lot zullen ondergaan van langzaam te moeten vervagen in mijn herinneringen...



  • 03 Juni 2015 - 23:24

    Kundu:

    Kheb eindelijk tijd gevonden om bij te benen met lezen. Het begon met de rus die het nodig vond om aan je baard te trekken, interessant weetje trouwens over leiders en baarden...
    En nu in het land van takeo en zijn vrienden, fantastisch!
    We zijn net thuis van enkele dagen 'handzame' (tegen kortemark). Super huisje, met op het eerste verdiep een echte 'Nightingale floor' zoals je er nog nooit ene hebt gehoord...

    Wel zot, je kent dan een beetje russisch, en dan weer een heel ander land...fieuw, waarschijnlijk niet te onderschatten, maar ben ook wel jaloers, super foto's trouwens!

    Amuseer je nog ! (maar dat zal wel geen probleem zijn...)

    simon

  • 04 Juni 2015 - 16:02

    Bambino:

    nu in de aanbieding: reisdagboekjes-die-veranderen-tot-een-vod-na-enkele-maanden!

    bestelling kan je plaatsen op kristofdeleyn@yahoo.com, ik zend er met plezier een paar op, een adres zou natuurlijk handig zijn aangezien je geen brievenbus in je rugzak hebt of wel?

    doe takeo de groeten!
    k&g

  • 06 Juni 2015 - 07:48

    Pieter-Jan:

    Om de heimwee naar huis wat te vergroten:

    - je boekencollectie is weer wat uitgebreid, met onder andere een reisboekje: de russische zwerver
    - we hebben een nieuw graallid die je collectie whiskey's kan evenaren met zijn collectie absynth en pastis
    - hier bij 30° nog wat putten gegraven in mn tuin, hoewel warm, nog altijd evenveel modder en boomwortels, je weet niet wat je mist

  • 07 Juni 2015 - 22:06

    Griet:

    Ja miljarrekes, ik word warempel helemaal zen van die foto's,
    terwijl kristof ier met een geweldige flair heel 't huis aan 't stofzuigen is denk ik met ozo brede grijns terug aan een make-over-inricht sessie @langestraat...met als topslagzin "van hier ziet de living er echt prachtig uit".."jahmaar ge staat daar nooit!!" Moeha...
    Enfin, om maar te zeggen, dat feng-shui talent van je zat dan al gereed niewaar. Intussen verkleed ik me als geisha, smijten we een satéke in 't vet en tuiten kristof &ik heel de week onze lippen japanese style: zo reizen wij ook wa mee.
    Groetekes ginder & geniet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

dries

Actief sinds 12 Juli 2009
Verslag gelezen: 535
Totaal aantal bezoekers 143816

Voorgaande reizen:

12 September 2014 - 12 September 2014

queeste the sequel

15 Juli 2009 - 30 November -0001

queeste

Landen bezocht: