veliki novorod, pskov, smolensk, moskva - Reisverslag uit Moskou, Rusland van dries coppejans - WaarBenJij.nu veliki novorod, pskov, smolensk, moskva - Reisverslag uit Moskou, Rusland van dries coppejans - WaarBenJij.nu

veliki novorod, pskov, smolensk, moskva

Door: dries

Blijf op de hoogte en volg dries

24 Februari 2015 | Rusland, Moskou

ik denk dat het al officieel mijn verjaardag is nu terwijl ik begin te typen, hiep hoi, tzal morgen vieren worden, vanavond had ik een zeer interessante ontmoeting met een overtuigde diepgelovige orthodoxe student, en dat stuurde mijn typplanning voor de zoveelste avond op rij in het honderd,
dan maar nachtwerk,
ik verliet sint-petersburg impulsief omdat ik nog dagen, een week, een maand kon blijven ronddwalen, zonder het beu te worden.

eerste doel weggeraken uit st petersburg al liftend, richting veliki novgorod, de oudste stad van rusland op aanvaardbare afstand van sint petersburg, een beter doel kon ik niet wensen, en ik moet zeggen dat liften meeviel die eerste dag, alleja, ik had een knappe chauffeuse, die engels kon, en ze ging rechtstreeks naar moskou, dus ik kon mee als ik dat wilde, het was verleidelijk (in alle aspecten van dat woord). rechtstreeks naar moskou zou echter te veel van het goede zijn, ik bekloeg me al dat ik moermansk en archangelsk oversloeg. veliki novgorod moest ik nu eenmaal gezien hebben, alleja het milleniummonument, de russen hebben een standbeeld opgericht toen ze duusd jaar oud waren, (das iets anders dan de 185 van belgie he) en ze hebben het gezet toen belgie even oud was als ik vandaag...
het was dan ook een grote verrassing toen ik hoorde dat ik in novgorod het kremlin moest gaan bezoeken, het kremlin, ja dat moet ik gezien hebben, ik heb intussen 5 kremlins gezien, veliki novgorod, porkhoh, pskov, izborsk en smolensk en HET Kremlin staat morgen op het programma, een kremlin is dus gewoonweg een ommuurde stadskern, of lijk dat we int engels zeggen, the old town.
ik kwam gedurende de laatste dagen tot de conclusie : ik heb de laatste tijd te veel museums, kerken, en oude steden gezien. en dus ik kan het gelijk steeds minder apprecieren, de ergste zijn de museumkerken, dat geeft het gevoel van museum en uitzicht van kerk, balsaai.
die in de kremlin van novgorod was er een zoals je ze niet veel tegenkomt, klein, fijn, oud, echt, en vooral niet gelijk de rest. de musea in novgorod daarentegen stelden teleur, ik had gehoopt op vikingverhalen met alles erop en eraan, maar in plaats daarvan kreeg ik onbegrijpbaar geschreven russisch, ik deed 5 musea op 4 uur tijd.
pskov stond als volgende op de lijst, wederom een haalbare liftafstand, maar toen ik voor de keuze kwam te staan, de kortste weg of de snelste weg koos ik voor kort, in de wetenschap dat ik misschien wat toffers zou zien dan another museum, 30 kilometer wandelen later had ik 5 auto's gezien, 2 in tegenriching, 1 in mijn richting die slechts 2 kilometer verder moest zijn, 1 op een oprit, en 1 zonder wielen in de weide, ik was me aan het neerleggen bij de gedachte om een bushokje te kapen (jap geen auto's, geen huizen, maar wel bushokjes) toen ik een lift aangeboden kreeg tot in pskov, in een russiche unimog-achtig vervoersmiddel, aan 30km per uur over de slechte baan duurde het nog wel even vooralleer ik daar dan ook werkelijk aankwam.
pskov hoort wat mij betreft thuis in het rijtje riga, tallinn, vilnius.
daarna stond smolensk op het programma, wederom viking gebied, maar deze stad was ook het begin van het eind voor de russische campagne van napoleon.
al bij al ben ik met weinig tijdsverlies in moskou aangekomen vandaag, met als eerste en enige opmerking voorlopig, big town.

moskou zelf leek tegen te vallen, zeer groot en vooral niets van wat ik verwachtte, wat stellen jullie je voor bij moskou? behalve de taalbarriere leek het me gelijk eender welke grootstad.
eenmaal je de stad verkend is het echter andere koek, en ik ben het kremlin zelfs nog niet binnen geweest. de gebouwen doen je dromen van tsaren en communisten, rare combinatie.
maar ik zal hier toch niet lang rondhangen denk ik, tis de max, maar niet mijn stijl.
ik was eigenlijk op zoek naar een low profile cafe, om simpelweg ongestoord een pintje te drinken aan de bar, pianoman style.
wat was ik nu graag in levist valjas geweest, annika tateren en ik wegdromen.
maar ik ben bij meerdere pubs weggestuurd omdat er een dresscode heerste. dan draag ik lange broek en leren schoenen, tis nooit goed (en al is het cafe leeg). na lang zoeken ben ik in een irischachtige bar terechtgekomen, chimay kost minder dan een pintje, mijn verjaardag zal met chimay gevierd worden vrees ik.
trouwens ik was nog vergeten vermelden voor pj dat het lang heeft geduurd vooraleer ik even hard tegen de grond ging als jij, maar mijn staartbeentje weet er nog van, tis 3 dagen geleden, en der stond een kudde russen (aangevuld met een buslading militairen) op te staren, pijnlijk moment...
heb ik eigenlijk al gesproken van mijn obsessie voor paarden in kunst? ik had er vroeger blijkbaar minder oog voor, maar heel veel paarden worden afgebeeld in schildkunst en standbeelden. en tegenwoordig moet ik altijd eens extra gaan kijken, welk ras van paard het is kan ik er meestal wel niet uithalen, maar welk geslacht het is wel. en raar maar waar, alle standbeelden en schilderwerken tot nu toe, tzijn altijd hengsten, de ballen hangen er altijd.

daarnaast is het al enige tijd geleden dat ik culinaire medelingen deed, ter ere van mijn verjaardag kook ik niet, maar ik heb intussen wel enkele interessante ideeen voor de deftige koks onder jullie,
aperitief, gefrituurd lookbrood, in kaas-mayonaisesaus gedrenkt
een borshke als voorgerecht,
hoofdgerecht, wat dacht je van pannekoeken met kaas en hesp gelijk een croskske? of zalm? alleja alles eigenlijk, de russen combineren pannekoeken met zowat alles, kool, sla, champignons, gekapt, kip, rijst, zoetzuur, looksaus, ik denk dat ik het zowat allemaal geprobeerd heb, eel cool.
maar voor dessert moet je gaan, (luister goed, dit was mega lekker) cheesecake, op een taartbodem die ik enkel kan omschrijven als brownieachtig maar minder fluffy, met een bolleke creme, en zout als dressing.

veel succes daarmee
groeten uit moskou, en tot in den draai

  • 24 Februari 2015 - 18:09

    Wim:

    Hey Dries,
    Ik lees straks je verslag maar wil je langs deze weg al een gelukkige verjaardag wensen!
    Geniet er van

    Wim en Ilse

  • 24 Februari 2015 - 18:55

    Griet :

    drieski! een heel gelukkige verjaardag hé man! merci voor je schrijfsels, zo belanden al eens tsaren en borstj op ons bord; leuk om je te lezen en in afwachting gaan wij hier ook ne goeien ontkroonkurken. Intussen overschreed je al even de boarders van elke taal waar ik een feeling mee heb maar tmoet boeiend zijn, en 'bancomat' is echt de bakermat van euh, de rondtoerende reiziger nieuwaar. Jammy cheesecake, als je een traditioneel recept van een russich meetje op de kop kan tikken: me is fan! Schollekes en veel verderzetplezierigheid! X

  • 24 Februari 2015 - 21:51

    Björn:

    Gelukkige verjaardag Dries, en idd, als je aan het recept van die cheesecake zou raken, stuur dan maar eens door! We zullen hem omdopen tot Driestaart! Groeten en tot later!

  • 24 Februari 2015 - 22:12

    Simon:

    Net gelezen van 'the pj story' tot nu je laatste verhaal... wat een boterham! Maar wel een lekkere...En wat een zotte avonturen, niet normaal! Een mens zou er jaloers van worden. (behalve van die keer in die beek in dat natuurpark)
    Gelukkige verjaardag en nog veel succes en plezier!

  • 25 Februari 2015 - 08:35

    Els:

    Een dagje te laat, maar alsnog proficiat en gelukkige verjaardag!
    Heb er gisteren samen met cielke nochthans aan gedacht.

  • 28 Februari 2015 - 17:52

    Lieven:

    de foto in de pub is die getrokken voor de mooie spaarpot van de meiske aan den toog? of is er een ander detail waar we moeten opletten? Santé

  • 11 April 2015 - 23:41

    Brecht:

    Haaa! Dat russiche unimog-achtig vervoersmiddel zal wel zo'n UAZ-busje zijn. 2000km door Mongolië aan 35km/u in zo'n bloedheet busje, fantastische tijden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

dries

Actief sinds 12 Juli 2009
Verslag gelezen: 568
Totaal aantal bezoekers 143673

Voorgaande reizen:

12 September 2014 - 12 September 2014

queeste the sequel

15 Juli 2009 - 30 November -0001

queeste

Landen bezocht: