et alors... - Reisverslag uit Moerkerke, België van dries coppejans - WaarBenJij.nu et alors... - Reisverslag uit Moerkerke, België van dries coppejans - WaarBenJij.nu

et alors...

Door: dries

Blijf op de hoogte en volg dries

12 November 2014 | België, Moerkerke

aan mijn frans schrijven en typen is nog meer werk dan aan mijn werkwoordsvervoegingen. Griet waar ben je toch als we je kunnen gebruiken?
hmm een lekkere chimay in mijn linkerhand, negen graden zaligheid, soms kan dat toch deugd doen he (typen met rechts alleen gaat niet erg snel) en in combinatie met run to the hills op de achtergrond is mijn avond goed,
ik heb intussen gelijk gekregen ivm het werktalent dat dit weekend de manege kwam onveilig maken.
zaterdag morgen vroeg opgestaan om zelf zeker niet de reden van enig opontoud te zijn. Maar mijn vrees was ongegrond, ik heb opt gemak iedereen van eten en drinken voorzien, inclusief de geitschapen (lees schapen zonder wol) en Bedo het waakschaap (lees het tekenfilm model van een zwart schaap met waakhond allures), daarna allsaads poot eerste verzorging gegeven, niet beter. en kijken of er al leven in de leefruimte te bespeuren viel, 9 uur, nog geen metsers te besppeuren, en de vrouw des huizes ligt nog schaapjes te tellen (tzijn er 7 en ze hebben al eten en drinken) dan maar de rituelen van elke ochtend, een liter of 2 koffie zetten, boterham met choco, alles klaarzetten voor de chocomelk van de kleine (raar dat die nog niet naar mon petit poney zit te kijken)
ik hoor een wekker afgaan en neem nog een tas koffie, er komt iemand de trap op, aha, daar is sam, de vrijwillige helper van dienst, en hij zet zich bij, maelle slaapt nog zeker? nee hoor, klinkt het van boven gevolgd door de altijd aanwezige "j'arrive" de vertaling hiervan moet je niet letterlijk nemen, jarrive wil zeggen dat ze vandaag nog zal komen, meestal binnen de 2uur, soms ook niet. maar vandaag is jarrive binnen het kwartier, koffie boterham, en dan de plannen, zand en cement halen zodat de bouwvakkers vlot van start kunnen gaan straks, en dus eerst remorke gaan halen in cerfontaine, ik merk op dat ook nog hooi moet worden gehaald, ah oei vergeten, een korte berekening leert ons dat de winkels te vroeg sluiten (of wij te laat vertrekken?) om zowel remorke als hooi en zand te halen. dan maar illegaal,
ducktape een Q-plak op uw oude jeep en rij met zware remorke met autoplak om zand, schooi de auto van de buren, hang er een paarderemorke van iemand aan en zend team 2 richting hooi, strak tijdschema, maar dat moet lukken. uitvoeiring gaat vlot, maar de oprit is versperd, de auto van de motar die nog in maelles bed ligt staat in de weg, starten? natuurlijk niet, duwen geen effect, maar hij is toch uit de weg. en dan een race tegen de tijd, ik trek er me niet veel van aan want ik kan toch niks doen, dus ik begin dan maar wat stenen te kuisen, om 2 uur stop ik ermee, ik ga iets eten, de winkel is al 2 uur dicht, niemand is teruggekeerd, en geen nog steeds geen metsers? aah toch wel, kata, C4 en GG zitten aan tafel, pinten te drinken, tegen rond 3 uur komt het zand aan, nog eens 2 liter koffie zetten, want ik heb intussen de eerste lading gekelderd....

enzoverder enzovoorts, ik zal het verkorten, want ik kan blijven niets zeggen

zaterdag,
inzet : 5 man, 1 vrouw, 1 bak bier, en 2 flessen jack, 6 red bulls, 6 liter koffie
resultaat : onbestaand ( "maar alles is hier nu om morgen vlot te beginnen he")

zondag,
inzet : 6 man, 2 vrouwen, 2 bakken bier, 3 flessen jack, 4 liter koffie, belegde broodjes, frieten,...
resultaat : 64 stenen gemetst en anderhalve molen mortel over, ("maar alles staat nu echt wel klaar om erin te vliegen morgen)

maandag
inzet : 4 man, 2 flessen jack (geen grootverbruik vandaag maar ze waren ook slechts 1,5 uur aanwezig), 4 liter koffie
resultaat : 53 stenen gemetst ("maar we hebben wel goed voortgedaan he")

aan dat tempo is het hout voor het dak rot vooralleer de muren klaar zijn

maandag was voor mij trouwens ook de druppel, terwijl we zaten wachten op de immer afwezige metsers, vroeg ik maelle wat de plannen voor vandaag waren voor haar, want mijn wekenlange pogingen om subtiel te hinten dat ze nogal weinig ondernam in haar onderneming waren steeds onopgemerkt gebleven, tijd om iets minder subtiel te hinten.
wat zijn uw plannen vandaag? wat kunnen we doen vandaag?
- we wachten op de metsers want ik kan niet metsen.
- maar je zal toch niet helpen metsen, dus wat zal jij dan doen?
- ik zou graag de camion (lees camione ette) gekeurd krijgen, maar daarvoor moeten we hem gaan legen want hij zit vol oud ijzer, maar dat kan ik niet want ik kan er niet mee rijden, want ik heb geen plaks
- je rijd hier illegaal met jeep, remorke, en auto, maar met die camionette mag het niet?
- ik kan er niet mee rijden,
- ik heb een camionrijbewijs,...
- ja maar dat gaat zomaar niet he
- oke wat moet er dan gebeuren om dat in orde te krijgen?
- kata (de garagist motar) moet er zijn (illegale) plaks aanhangen en hem gaan legen en hem gaan keuren, want hij heeft toch geen rijbewijs, dus dat kunnen ze hem niet afpakken.
- euh, oke ja, is er iets wat we wel kunnen doen?
- neen, de grote balen hooi moeten verlegd worden zodat we de containers kunnne afwerken, om er paarden te kunnen stallen, maar daarvoor moet de boer met het stro komen zodat hij dat terwijl hij levert met zijn machine kan doen, maar hij wil niet leveren voor ik betaald heb.
het paardengerief dat daar ligt moet worden gesorteerd en een plaats krijgen in de schuur, maar daarvoor moeten we eerst plaats maken en kasten zetten in de schuur, en dat gaat niet want het gaat regenen....
enzoverder enzovoort
- is er dan echt niets dat we kunnen doen? ik bedoel maar dit is een manege waar er werk aan is, en je hebt 20 paarden, op een manege is er altijd iets te doen, en aan dieren is er steeds werk.
- neen, niks, echt niet

ik
de electriciteit in de weiden werkt niet goed, de waterpomp ligt af want er is een stuk leiding die moet vervangen worden waar ik niet mag komen, er zijn 4 paarden die moeten ingereden worden, en 2 die medischeverzorging van doen hebben, de mesthoop loopt over, er zijn 2 onafgewerkte stallen, de muur rond de piste is ingestort, er zijn stallen die moeten worden gemest, ... maar we kunnen niets doen, oke dan geef ik het op, ik drink nog een tas koffie, en 5 minuten later omt maelle vragen of ik dringend de stallen wil kuisen want er komt normaal iemand langs voor een paard, en zij heeft geen tijd
leg dat nog eens uit? er is niets te doen, er is al de hele dag niets te doen, en dan moet ik seffes of nog eerder vlug de stallen kuisen en jij hebt geen tijd?
gelukkig was ze de deur uit voor ik dat int frans kon zeggen en helemaal boos werd.
maar dat was me wel de druppel, dat mijn vertrouwen ver weg zat en dat ik me verveelde en dat allsaads poot niet snel beterde daar kon ik me allemaal nog wel bij neerleggen, maar zo fout, nee, vorige week lapte ze het me al eens mer dat paard dat ik opeens dringend moest inrijden, (terwijl ze reeds een week wist dat hij werd opgehaald) terwijl ik de stallen kuiste heb ik mijn gsm opgeladen,
en savonds heb ik nog eens het gesprek aangegaan, hopende dat er hoop was en dat ik toch niet naar lieven zou bellen.
toen ik er op wees dat de belangrijkste dingen in haar leven naar eigen zeggen haar kind en haar paarden waren, en aldus dat dus ook logischerwijs een belangrijk deel van haar tijd daarin zou moeten verdwijnen. ze was sprakeloos toen ik haar erop wees hoeveel uren ze de laatste week ik haar paarden had gestoken (+-5) om nog maar niet te beginnen over het kind.
en dan vroeg ik nogmaal, wat heb je vandaag gedaan voor de belangrijkste dingen in je leven?
en daar begon ze weer aan de uitleg van dat ze wel allemaal had gedaan en de excuses over waarom dat toevallig vandaag niet echt een goed voorbeeld was, maar welke dag as wel een goed voorbeeld?
ja maar de laatste tijd ligt dat moeilijk want ik heb geen auto, en k moet nog dit en dat en ...
een uitleg met redenen die ik reeds gehoord had, maar ik was niet op zoek naar een uitleg, ik was enkel opzoek naar een antwoord op de vraag die ik had gesteld, want zolang ze het antwoord op die vraag niet kon of durfde geven, loog ze zichzelf voor.
daarna belde ik lieven, en tegen smorgens was ik thuis, in moerkerke, met bijkomende dank aan arthur en william.

en dan gaat het leven verder, nolly is haar kluts kwijt, all saad ambetant omdat hij geen maatjes meer heeft om slaaples te houden, en dries, tjah, die kennen we he




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

dries

Actief sinds 12 Juli 2009
Verslag gelezen: 1025
Totaal aantal bezoekers 143742

Voorgaande reizen:

12 September 2014 - 12 September 2014

queeste the sequel

15 Juli 2009 - 30 November -0001

queeste

Landen bezocht: